På cykel till Ången

Cykeln har genomgått sin årliga vårservice och tvättats ren inför vårens och sommarens turer.
 
 
Denna vecka har jag kompledigt från jobbet och tidigt i morse packades en ryggsäck med kamera, något gott att äta och dricka. Sedan bar det iväg ut ur staden, genom Sjösa samhälle och på slingriga skogsvägar till en av de insjöbad som finns inom två mils avständ från Nyköping, Ången.
 
 
Hade jag vetat vad jag vet i skrivandets stund, hade jag omprövat trippen till Ången och kanske stannat hemma framför TV:n och en bra film.
 
Det var nämligen så att en bit upp i skogen hade skogsmaskiner gjort sitt till för att göra trippen mer jävlig än den borde varit. Grusvägen var redan fuktig efter den långa vintern och cykelhjulen sjönk ned i sörjan och gjorde det tungtrampat. Vid en närmare titt på cykeln syns att den inte är lika ren och fin som på morgonen.
 
 
Nåväl, skam den som ger sig och när ett par rådjur skuttar över vägen bara ett 20-tal meter framför mig, så kanske cykelturen slutar med några fina djurbilder, viket var ett av syftena med dagsturen. Väl framme vid badplatsen ser jag två tranor som lättar från ett bo ute i vassen. Som vanligt när man stöter på naturens invånare ligger kameran tryggt nedstoppad i ryggsäcken och så fort den är framme och mitt 300 mm objektiv påskruvat, så....inget, nada, nothing.
 
Man hör fåglarna kvittra lite hånfullt i skogen, men annars...Ni känner kanske igen situationen?
 
Istället blev det lite bilder på en sjö som fortfarande täcks av smältande is och i denna stund inser jag att badpremiären lär dröja i år, dröja mycket länge förmodligen.
 
 
Ni som nu är avundsjuka på min lediga dag, lugnet i skogen, den goda köttbullsmackan och den kalla ölen, kan glädjas åt följande.
 
När jag tog cykeln och begav mig hem, hade solen tinat upp tjälen än mer och cykeldäcken sjönk ännu djupare ner i sörjan. Dessutom hade vinden tilltagit rejält och blåst upp stormlika vindar som mötte mig hela vägen hem, precis hela vägen hem. Tröttheten, de stela låren och den ömmande baken är inte att leka med, så nu blir det fåtöljen, en god whisky och en bra film.
 

 
Fakta om Ången
Sjösa


Kommentarer
JS

Avundsjuk på din ledighet?
Inte alls... ;-)

Nu är det vår!!!

2013-04-18 @ 09:14:58
URL: http://kontraster.blogg.se
Stefan

Vårkänslorna försvann med den trötta och ömmande kroppen igår och när regnet smattrade mot fönsterblecket i morse var vårkänslorna kvar i drömmarnas värld...

...men det är skönt att vara ledig, vilken årstid och vilket väder det än är.

2013-04-18 @ 09:31:25
Leif

Cykel, en fantastisk uppfinning som miljövänligt tar en dit man kan och samtidigt bidrar till en friskare kropp. Det låter fint men när man har en mil att cykla i motvind under vargtimmen efter ett hårt pass är åsikten annan huruvida cykeln är en bra innovation.

Jag kunde med belåtenhet läsa ditt resereportage och ser fram emot nya av dylik karaktär.

(vafan skriver jag så högtravande för)
Ha det bra

2013-04-19 @ 09:06:23
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Eva-Marie

Härlig runda och en härlig beskrivning men du ska veta att i Öresund är det nu sex grader varmt i vattnet och klart badbart efter en bastu.
Du är en kämpe och visst är det skönt när man är hemma igen efter en sådan friskustur.

2013-04-20 @ 23:10:32
Stefan

6° kallt, menar du Eva-Marie?
Badtemperatur för de modiga, dock ej mig. Här i Sveriges framsida har isen knappt lämnat havet, så det traditionella premiärdoppet i midsommar lär skjutas på framtiden.

Jodå Leif, cykeln är ett billigt och nyttigt fortskaffningsmedel, men ibland hjälper inte ens en hägrande kall öl och 1 mil av svordomar. Man längtar efter en bil.

2013-04-21 @ 17:34:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0