Naturscener

Nyckeln till Nyköpings popularitet är inte bara tätortens sevärdheter, utan också dess omgivningar.
 
 
 
Hamnen en tidig sommarmorgon när solen visar sina första strålar och vinden fortfarande sover är ganska oslagbar. Mumma för en skiftarbetare med kameran nedstoppad i kassen.
 
 
Väl framme vid jobbet möts man ibland av en daggvåt och ganska nyklippt gräsmatta.
 
 
På cykelturen ut ur Nyköping passeras detta ensamma träd som inte kastar någon större skugga över svettiga flanörer.
 
 
Väl ute ut staden passeras öppna ytor med både knallgul raps och vattenblå lin som bildar fond till den vackert blå sommarhimmelen.
 
 
Badplatsen vid sjön Sibro ligger lugn i viken nedanför den märkliga sten som fått namnet Spikstenen och f...n vet hur den står kvar på sin plats år efter år.
 
 
Sibro ligger nordväst om Nyköping. Nordost om Nyköping ligger pärlan Stendörren där man inte bara kan bada, grilla, se båtar passera och besöka Naturum, utan också se de gamla byggnaderna och njuta av solnedgången efter ett svalkande kvällsdopp.
 
 
Hummelvik består bara av några byggnader och detta lilla fiskeläge, men har ändå en liten pittoresk charm och knallar man några hundra meter upp i skogen så kommer man till en tämligen ostörd plats där man man bada från klippor och se båtarna passera till Oxelösund.
 
 
Oxelösund ja. Ska vi göra lite reklam för vår lilla granne? Klart vi ska, men inte mycket mer. Våtmarken vid Brannäs är en plats för folk som vill fotografera fåglar och insekter. Fyren vid Femöre är kanske stadens mest fotograferade byggnad och strax intill ligger som bekant Femörefortet och klippor som sommartid fylls av badsugna gäster.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Du plockar fram många fina bilder och platser här. Segelbåten vid Stendörren faller jag platt för, vackert!

Och om man nu får visum för inresa till grannkommunen borde banne mig Brannäs våtmark besökas någon gång. Tänk att jag aldrig kommit mig för att ta mig dit...

Svar: Jag tror det är få platser i kommunen, kanske i Södermanland, som är så underbara som Stendörren en ljum och vindstilla sommarkväll.
Stefan

2013-08-03 @ 10:53:29
URL: http://fotbollslasse.blogspot.com
Jimmy

Hej Stefan!
Har du skickat din blogg-länk till Nyköpings kommun?
Det jobb du gör är ju ovärderligt ur marknadsföringssyfte!!
De små detaljerna och nya vinklarna på allt möjligt och dessutom med en massa fakta och länkar om man vill förkovra sig vidare... Dessutom alltid med hög kvalitet i både bild och text!

Om inte du gör det så kommer jag att göra det!! :-)

Svar: Nej, jag har inte gjort.Däremot har jag haft funderingar på att mejla dem och föreslå en bloggportal där Nyköpingsbor kan lägga upp sina bloggar och hemsidor, under förutsättning att de berör kommunen på ett eller annat sätt.
Efter att ha kikat runt på nätet är det bara att konstatera att det finns åtskilliga bloggar som gör bra reklam för kommunen.
Din är ett exempel.
Stefan

2013-08-04 @ 11:37:53
URL: http://kontraster.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0