Jultraditioner

Det finns två storhelger på året jag ser fram emot mer än andra. Midsommar och jul, bägge av olika anledningar.
 
Julen är givetvis inte den spännade högtid man som barn såg fram mot. Då klädde man granen hos både föräldrar, mor- och farföräldrar, man satt i timmar och tittade på paketen som lades under granen ett par dagar innan de skulle öppnas och hittade man ett paket till sig själv som var något större än syskonens, så retades man till de nästan exploderade av ilska. På julaftonen vaknade man extra tidigt, gick fram till paketen och tittade storögt på dessa, innan man sedan bänkade sig framför tv:n för att se Scooby-Doo och de andra tecknade serierna i SVT:s barnprogram. Kalle Ankas traditionella jul följde man med spänning, trots att samma filmer visades år efter år och julmaten med släkten intogs i fler portioner än man orkade med och man åt med glädje, inte bara för att det var gott, utan för att man visste att efter maten väntade julklappsutdelningen.
 
Nej, dessa jular är borta. Idag köper vi inga presenter, annat än till barn och barnbarn, julmiddagen är rejält nedbantad och Kalle Ankas julprogram väcker inte längre något intresse. Dock är det något med julen som än idag framkallar känslor man inte känner under årets övriga 51 helger.
 
1:a advent intas vinterns första glögg, samtidigt som julljusstakar och julstjärnor plockas fram.
 
 
En ny, eller relativt ny, jultradition som jag och frugan har, är att tillreda och äta ett eget litet julbord. Vi har nu gjort så i ett antal år och denna tradition är så god som någon. Här lagas egen Janssons frestelse, egen omelett, rullas egna köttbullar...
 
 
...som intas till köpta varor i form av julskinka, prinskorv, rödbetssallad, sill och ägg. M.a.o. ett kraftigt nedbantat julbord, men ändå innehållandes det som vi anser att ett julbord ska innehålla. Givetvis sköljs maten ned med kall öl och lika kall snaps, i detta fallet snapsar från backen som blev kvar sedan midsommar.
 
 
På uppesittarkvällen dukas nästa tradition fram. Romerska bågar och en god whisky, i detta fall den svenska Mackmyra. Denna lilla och egna tradition har jag haft sedan jag flyttade hemifrån och hör idag julen till. Skillnaden nu mot då är att whisky ersatt öl i glaset.
 
 
Som sagt, det är något med julen som övriga årets helger saknar. Något som dock saknas denna jul för att göra det hela fulländigt är snön. Att se barmark och höra regnet som smattrar mot rutan är förstå inget som hör en riktig jul till. Är det någon dag på året man vill att solen ska skina från en klarblå himmel och nysnön ska ligga decimetertjock, så är det på julafton. Förra årets fantastiska julväder har i år förvandlats til något som snarast kan liknas vid en gråtrist höstdag.
 
Nåja, naturens nycker är ändå inget man kan rå över. Att tända ljusen, julljusstakarna och umgås med familj och vänner under trevliga former överväger ändå en del.
 
 
När detta skrivs är juldagen på väg att övergå till annandagen. Julaftonen tillbringades hemma hos frugans dotters pojkväns familj. Årets juldag tillbringades i vår lägenhet där mina föräldrar, mina syskon och deras respektive var inbjudna på middag och den middagen var garanterat fri från allt vad julmat heter. För även om julmat är en tradtion och en väldigt god sådan, så blir det för mycket av det goda. Man vill till slut knappt höra ordet Janssons, omelett och köttbullar. Idag bjöds det på olika sorters paj och rött vin som en motpol till det man ätit flera gånger den senaste veckan.
 
Nu är det natti-natti. Disken är fixad, man är mätt, man är nöjd och snart är endast tomten vaken....för inte försvinner väl han/hon bara för att julen går mot sitt slut?
 
 
Förresten, en klassisk jultradition återstår. Ni vet den som sätter sig runt midjan och man inte är av med förrän i slutet av mars. Senare idag bänkas det framför tv:n där den engelska ligan kör sin traditionella Boxing Day, årets mest traditionella fotbollshelg. Idag tänker mitt lag, Manchester United, skåpa ut Hull och kanske firas denna seger med ett glas god whisky....eller så blir det en gravöl...som i.o.f.s. är lika god, men inte lika trevlig.
 
Förresten har jag namnsdag, dagen till ära, så tack på förhand.
 


Kommentarer
Leif

Självklart gratulerar jag dina föräldrar för valet av namn på dig och därmed gav dig en namnsdag som råkar infall just en arbetsfri dag. Vilken tur för dig så hustrun kan servera dig hela dagen på och i sängen.

Det är med lite besvikelse som jag läser att julmaten bara finns i 2 dagar hos dig. 2 veckor är standard hos. Det gäller att suga ut max av denna helg. "Det brukar lida mot slutet på julen när pappa gör julpizza på den sista stumpen julskinka" osm min äldste sonen brukar säga.

Ha det bra Stefan

Svar: 2 veckor!Jisses, det låter som en osund tradition :)

Tror inte att frugan vill serva mig idag. Hon surar nog för att hon måste till jobbet i morgon och jag kan ligga hemma och gotta mig.
Stefan

2013-12-26 @ 11:33:27
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Lasse Jansson

Då är det inte mer än rätt att jag idag gratulerar på namnsdagen! :-) Hoppas du får en fantastisk dag även om jag på intet vis kan dela din entusiasm för Manchester United. Go Gunners Go!! ;-)

2013-12-26 @ 13:10:23
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0