Stjärneffekt

Denna mycket vackra, och mycket kalla kväll, begav jag mig ut på promenad till hamnen. Utrustad med stativ och kameran inställd med lång slutartid, var målet att fånga lite "stjärneffekter" bland ljusen som lyste upp skymningen.
 
Första bilden är tagen vid promenadstråket längs med kanotstadion. (f/20, 15s, 30mm)
 
 
Denna bild är tagen från det lilla lusthuset vid hamninloppet och visar det nya äldreboendet på Arnö. Här har också den långa slutartiden gjort vattnet mer silkeslent än det det var i verkligheten. (f/20, 15s, 55mm)
 
 
Bild tre visar hamnen som just nu är under ombyggnad. (f/20, 30s, 34mm)
 
 
Denna bild är tagen från Rökeriet och visar Silohuset. Här kastar också bilarnas strålkastare långa streck tack vare den inställda slutartiden. (f/11, 20s, 22mm)
 
 
Den sista bilden är en översikt av både västra och östra hamnsidan, som bägge genomgår en ombyggnad. (f/20, 30s, 18mm)
 
 
Kalla fingrar och rosiga kinder till trots. Ibland är det värt att släpa med stativet för att föreviga något man kanske inte gör varje dag. Detta var mitt första försök att fånga "stjärneffekter", men säkerligen inte det sista.


Kommentarer
Lasse Jansson

För det första är det snygga bilder med intressanta ljuseffekter. För det andra är det kul att du ger teknisk beskrivning av kamerans inställning. Jag har själv aldrig testat och blir tack vare dina bilder och beskrivningen nyfiken på att prova själv. Stativ har jag men det har nog aldrig varit utomhus...

Svar: Sanning och säga är stativet sällan med ute. Det blir lite bökigt att ta det med sig på fotorundorna, men denna årstid krävs det nästan om man vill fånga kvällsbilder.
Stefan

2013-12-03 @ 14:59:56
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Björn

Jäklars vilka fina bilder. Gillar den med översikt av västra och östra hamnsidan allra bäst

Svar: Blir spännande att se de bägge sidorna i färdigt skick.
Stefan

2013-12-03 @ 16:27:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0