Bilträff i hamnen

Varje onsdag från början av juni till slutet på augusti, är det folkfest i Nyköpings hamn.
 
Restaurangerna är fulla med gäster och på krogarna rinner en och annan öl ned i törstiga strupar. Vid caféerna, glassbarerna och de små kioskerna ringlar också köer med folk som väljer lite enklare rätter och drycker.
 
Att bara sitta på en bänk och se myllret av folk som passerar är en upplevelse i sig, men den största anledningen till folkfesten är de bilträffar med olika teman som Automobilsällskapet i Nyköping anordnat i många år.
 
 
Denna onsdag lyste solen från en klarblå himmel och Nyköpingsborna strömmade ned till hamnen. Redan vid 18-tiden var uteserveringarna fulla av leende och skrattande människor. Plötsligt fylldes luften av ett vrål som fick människor att vända på huvudet och fåglarna att lyfta. Vrålet kom från bortre änden av hamnen där en Rolls Royce-motor lät alla hästkrafter släppa loss. Tyvärr han jag inte se skådespelet på närmare håll innan showen var slut.
 
 
Kvällens tema var "Tunga fordon" där bussar, lastbilar, traktorer m.m. förevisades, men precis som på alla tema-kvällar kunde nyfikna åskådare betrakta stora amerikanare, mindre sportbilar, äldre modeller och motorcyklar.
 
 
 
 
Det fina vädret till trots, så blev kvällen ung när veckans morgonskift grumlade lite av stämningen. Gissa om jag hellre hade varit kvar, njutit av vädret, betraktat folk i olika munderingar och kanske, kanske slagit mig ned för att inmundiga en kall öl på någon av de välbesökta krogarna.
 
 
 
Länk till Automobilsällskapet i Nyköping.


Kommentarer
Lasse Jansson

Nu har du hunnit med att publicera så många fina bilder sedan jag senast var inne här! (Jag har nu lagt till din blogg i min blogglista så blir det lättare att ha koll för mig...)

Jag har nog bara varit på bilträffarna i hamnen ett par gånger. Det är lite trångt för att få till bilderna som man skulle önska och oftast blir det kompromisser i någon form när man fotar. Men detaljbilder av fordonen kan man alltid ta och det tycker jag du lyckats bra med!

2013-06-14 @ 13:17:50
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Stefan

Tack Lasse.

Som du skriver är det svårt att få till bilder när det trängs folk runt både bilar och motorcyklar.
Ett tips är att komma väldigt tidigt, gärna runt 17-tiden när de första fordonen brukar rulla in på hamnplan.

2013-06-14 @ 13:43:14
Leif

Hej Stefan
Visst är det kul med bilar. Jag har inte varit på en sådan träff i Nyköping men väl i Karlshamn förra året, http://huvudveck.wordpress.com/2012/07/11/blekinge-classic-car-club-i-karlshamn/.

2013-06-15 @ 10:36:30
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Stefan

Leif
Själv gillar jag mullret från motorcyklar bättre, trots att jag aldrig ägt någon.

2013-06-15 @ 12:19:20
Leif

Jag förstår dig men håller inte med helt och hållet. En V8-a på en 700 hästars Scania ger ett ännu mer kraftmuller. Varje muller har sin tjusning och sin förbannelse. När jag vill sova önskar jag att alla har elbil.
Ett annat tillfälle då jag inte tycker om motorcykelmuller är när man sitter i egna tankar på motorvägen i 89 km/h och plötsligt en 30 Harley Davidson kör om mig snabbt. Man blir så överraskad.

2013-06-15 @ 15:25:09
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Kom helt plötsligt på var du skulle vara: Tändkulans Dag i Degeberga. Hela området luktar fotogen osv. Jag har varit där. http://huvudveck.wordpress.com/?s=degeberga&searchbutton=go%21
Årets utställning sker helgen den 6-7 juli. Mer info om föreningen som driver projektet hittar du på http://www.tandkulan.com/

2013-06-15 @ 15:31:01
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0