Uppsa kulle

 I Runtuna gamla socken och inte långt från min uppväxtort Tystberga, ligger Uppsa Kulle.
 
Uppsa Kulle är Södermanlands största gravhög och ligger inte långt från sjön Runnviken. Gravhögen mäter 55 meter i diameter och har en höjd av 9 meter.
 
 
Gravhögen som aldrig genomgått en närmare arkeologisk utforskning sägs härstamma från Järnåldern.
 
Sägnen säger att kung Ingjald Illråde begravdes här efter att ha stupat vid den närliggande Runnviken. Ingen vet egentligen vem och vad som ligger begravet här och det gör platsen än mer intressant. På toppen av gravhögen syns en urgröpning som fått många att tvista om den härrör från en gravplundring eller om den bara utgör en naturlig insjunkning. Troligen lär vi aldrig få veta vilket, på gott och ont.
 
 
 
Länkar till texten:
Uppsa Kulle
Riksantikvarieämbetet om Uppsa Kulle
Ingjald Illråde
Bok om Uppsa Kulle


Kommentarer
Leif

Tappa inte hoppet. Georadar kan fungera. Å andra sidan så kan legender och sägner vara bättre än vetskap. Man kan drömma och skarva som man vill eftersom ingen kan säga att man har fel (eller rätt).

2013-06-27 @ 21:29:28
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Lasse Jansson

Jag tycker dina två mindre bilder i inlägget är riktigt toppfina! (Det är inget fel på den stora bilden heller, är det väl bäst att tillägga...)

Den där jordhögen har jag tittat till ett par gånger, och jag minns vagt en skolutflykt i tidiga år med förväntningar som var avsevärt högre än vad kullen kunde infria. Men nu i vuxen ålder tror jag att jag kan hantera det barndomstraumat! ;-)

2013-06-28 @ 12:15:23
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Stefan

Jag håller med dig Lasse om att spänningen innan första besöket på platsen var mer exalterande, än vad minnet av besöket var.

Håller även med dig Leif. Fantasin är ofta bättre än verkligheten, så egentligen vill man inte ha svar på vad som döljer sig i kullen, eller...?

2013-06-29 @ 21:25:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0