Valborg

Valborgsmässoafton i Nyköping 2013.
 
Valborgsmässoafton som tradition grundar sig på en gammal hednisk högtid från Tyskland. Senare har den kopplats till den heliga Valborg, en abbedissa som kallades till Tyskland från England i mitten av 700-talet i syfte att kristna det dåtida tyska folket.
Idag är det främst länderna kring Östersjön, samt Tjeckien och Slovenien, som firar denna högtid.
 
Valborgsmässoafton sägs ocks fira in våren och det var väl vad samtliga önskade när Nyköpingsborna började samlas utanför slottet vid 19-tiden.
 
 
Efter några traditionella sånger från en förstärkt manskör som kurade i skydd från blåsten och tal av Nyköpings kommundirektör, tändes då kasen som låg och väntade på vallarna framför slottsdammen.
 
 
 
Dofterna av nybryggt kaffe, grillad korv, tändvätska och rök, blandades med barns förväntansfulla rop och äldre människors glada sorl. Kameror i alla storlekar och format förevigade elden som spred värme i den kyliga kvällen.
 
 
De cirka 1 000 personer som samlats vid slottet denna kväll började sakta troppa av. Barnfamiljerna för att lägga de små, de lite äldre för att fortsätta kvällen på någon av krogarna och ungdomarna i sina traditionella Beppe-mössor drog vidare för att fira den analkande studenten.
 
Valborgsmässoafton är fortfarande något som engagerar och som kommundirektören sade i sitt tal: "Ett kulturarv vi ska värna".
 
 
Länkar med anknytning till texten:
Fakta om Valborgsmässoafton
Nyköpingshus


Kommentarer
Leif

Kul med Valborg. Vi tittade aldrig på elden för det blåste som fan. Dessutom fick jag reda på 18,20, när vi skulle vara på bjudning 19,00, att jag skulle köra blommor första maj. Jag började 05,00 och satte bilen 17,30. Nu är jag trött.
Ha det bra och tack för kommentaren. Jag tror jag förstod vad som var "annorlunda" utifrån dina intryck av Malmö men så ser det också ut här i södern.
Ha det bra och plåta vidare.

2013-05-01 @ 18:18:39
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0