Birka

Sveriges första stad har den kallats, vikingastaden Birka på ön Björkö.
 
 
Vår tripp till Birka gjordes inte i år, utan har ett par år på nacken. Jag som älskar att gräva ned mig i svensk historia vill dock göra reklam för den period som kanske fascinerar allra mest, vikingatiden.
 
En ganska kylslagen sensommardag bar det av från Strängnäs med en av Strommas båtar. Under den dryga timme båtresan tog passerades många av Mälarens pärlor och visst kunde man med lite fantasi föreställa sig hur våra förfäder tog samma väg i sina världsberömda skepp. I dessa trakter luktar det historia och kultur.
 
Staden Birka uppfördes i slutet av 700-talet och hade sina glansdagar under 200 år, då staden sakta avfolkades. Det finns flera teorier om detta, men den vanligast förekommande är att mycket av handeln i området flyttades till Sigtuna.
 
Jag som läst och sett mycket om Birka, hade förväntat mig en uppbyggd stad efter dåtidens ritningar, men kvarlevorna av staden Birka skådas bakom denna mycket engagerade och pålästa guide...
 
 
...inte så mycket kvar med andra ord. Den svarta jorden som platsen för staden Birka kallas har grävts ut vid flera tillfällen, senast 1990-1995 och många av de fynd man hittat finns att skåda på ön museum. Utgrävningar har också skett på andra delar av Björkö, som även de innehåller en spännande historia.
 
Strax intill Björkös hamn finns dock ett område där man byggt upp en liten by efter vikingatida ritningar. Här kan man skåda volontärer som i tidstypiska kläder visar besökare hur man uppförde byggnader, bakade, gjorde konsthantverk och annat som hörde vikingatiden till. Ett antal vikingaskepp ligger också uppradade kring den lilla byns brygga.
 
 
Vill man se hur Birka förmodades se ut under sina glans dagar, finns detaljrika modeller att skåda i museéet, tillsammans då med diverse fynd man gjort vid utgrävningarna. Merparten av fynden finns dock att skåda på Historiska museet i Stockholm.
 
 
För dig som gillar svensk historia och fascineras av våra förfäder vikingarna, är en tripp till Birka att rekommendera. Lyssna på de kunniga guiderna, ta er tid att insupa historiens vingslag och tänk tillbaks 1 300 år i tiden och till våra förfäder som inte bara fascinerat oss i Skandinavien, utan människor från Svarta Havet i öst till Amerika i väst.
 
Har du lite tur kan du också stöta på en och annan kändis. Vem han till vänster på bilden är, har jag ingen aning om.
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Jag erkänner att jag fascineras av vår äldre nordiska historia. Tog med familjen för några år sedan på en liknande tripp men vi avreste från Södertälje. (Trevlig båttur för övrigt.) Jag tyckte guidningen på Björkö var spännande och intressant medan de yngre döttrarna snabbt tröttnade... (vilket nog inte är så konstigt.) Ett resmål jag kan tänka mig att återbesöka!

Svar: Björkö och Birka kanske inte är något för yngre. Det krävs nog ett större intresse, kanske även hos vuxna.Om E-Type fullföljer sin dröm om att bygga en Arn-by i närheten av Birka, där han förövrigt är trogen gäst, kan platsen bli en riktig turistmagnet.
Jag kan också tänka mig att återvända, men helst om den nuvarande vikingabyn utvecklats och mer av föremålen från utgrävningarna flyttas dit från Historiska.
Stefan

2013-10-01 @ 20:01:19
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Leif

Jag tror att han till vänster är "e type" som gillar att klä ut sig.
"Sveriges första stad"? Det kan man såklart fundera på speciellt som Sveriges eller Svea Rike inte fanns. Men jag skall inte vara småaktig. Vill ni på Sveriges baksida leva i den tron så väl bekommen. Själv har jag andra teser om vad som är äldst. Nu blev jag självgod och dryg men så är jag också en västgöte i Skåne.
Vikingaåldern. Ett spännande kapitel i vår historia. En missuppfattad tidsepok för vår del av världen och dess utveckling. Handelsmän utan rädsla för upptäcktsresande. En grupp av människor som ville och gjorde. Som slet för en övertygelse och ett mål. Som inte gav upp vid första motgången. Som inte tog "skit" utan gav svar på tal.
Minns att bruket av 12 jurymedlemmar kommer från vikingaseden. Man ville inte att en ensam person skulle döma utan man spred ut ansvaret på fler. En form av demokrati eller vad säger grekerna?
Sa jag att jag är blond, blåögd och reslig? Är jag stolt över mina anfädrar? Hänger Mjölner runt min hals? Anser jag att Asasagorna är en religion liksom islam och kristendomen? Skall jag skämmas för mina förfädrar och förmödrar? Behöver jag svara? Tänkte väl det!!!
Hälsningar
Arvingen (Leif)

Svar: Du behöver inte skämmas mer än mig.Ps. Han till höger om E-Type är P-Type.
Stefan

2013-10-06 @ 17:41:43
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Verkar som om Birka är bebott av typer

Svar: :)Fast de är trevliga och vänliga.
Stefan

2013-10-07 @ 18:42:00
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0