Bröllopsdag

Frugan, jag, min syster och hennes man firar vårt dubbelbröllop varje år genom att göra en resa till olika platser i och utanför Sverige.
 
 
I år styrdes kosan mot Åbo och denna tripp förevigades med min lilla digitalkamera.
 
 
Silja Galaxy som vi reste med byggdes 2006 och är med sina 2 800 passagerare en av de större fartygen i Silja/Tallinks flotta.
 
19:30 avgick båten från Frihamnen i Stockholm och redan 19:30 öppnade buffén där vi var några av de första gästerna. Ett uppdukat smörgåsbord med både kallt, varmt, vegetariskt, specialmat och ett dignande bord med efterrätter sköljdes ned med både öl och vin som ingick i priset. Faktiskt en av de bästa bufféer jag tagit del av på dessa resor.
 
Kvällen förlöpte sedan som brukligt är med besök på fartygets barer, nattklubbar och spelhallar.
 
 
Starlight Palace var den centrala samlingspunkten, där gammal och ung kunde njuta av olika uppträdanden med varierat innehåll och av varierande intresse...
 
 
...men alla verkade ha kul och de bråk man ibland kan få erfara lyste med sin frånvaro. Kvällens höjdpunkt uppträdde strax efter midnatt, då scenen intogs av Nöjesmaskinen och Anne-Lie Rydé. Nu är jag inte något fan av Rydé, men när hon och bandet drog igång med lite tuffare och hårdare musik i slutet av showen och folk, gammal som ung, rockade loss på dansgolvet, insåg även jag att damen har mycket kvar att ge.
 
 
Det blev inte många timmars sömn och strax efter 07.00 satt vi vid frukostbordet och blickade ut över ett nyvaket Åbo. Nej, man hinner inte gå i land under denna 24-timmarskryssning, så Åbo får man beskåda från däck eller genom fartygets fönster. Majoriteten av de nöjessugna passagerarna sov förmodligen bort det korta besöket i hamnen helt och hållet och förmodligen sov många bort det senare stoppet i Mariehamn också.
 
Medan fartyget sakta gled genom den finska skärgården vaknade båten sakta men säkert. Barerna började fyllas, tax-freebutikerna slog upp sina portar och vi inhandlade en flaska skumpa som vi tog med ner i hytten och delade som brukligt är på vår bröllopsdag. Innan vi lade till i Mariehamn hann vi också inta en god middag på ett av fartygens tre á la carte-restauranger.
 
 
Vi närmade oss Stockholm igen och lite seg kände man sig trots allt. Är det åldern som börjar ta ut sin rätt eller är det sjön som suger...jag vet inte?
 
Hur som helst närmade sig resan sitt slut och den vackra svenska skärgården passerades och snart skymtades Frihamnen åter och två trötta, men nöjda, bröllopsfirande par, ställde sig i kö för att kliva av mot vidare resa till Nyköping. Lite tyngre bagage hade vi med oss hem...förstår inte varför :)
 
 
Denna resa i all ära, men vårt gemensamma 10-årsfirande närmar sig och då har vi planerat för något helt annat än Finlandsresor och övernattningar på svensk mark.


Kommentarer
Anonym

Visst var det en trevlig resa och det är ju en bonus att få göra det tillsammans. Tror du brorsan inom några år kan hänga med med sin blivande;)

Svar: Ja du "anonyme", det får vi hoppas.Förresten, jag minns inte att någon Anonym sov i hytten... :)
Stefan

2013-10-10 @ 14:25:06
Marita

Ja, jag vet! Råkade glömma skriva in namnet :)

2013-10-11 @ 09:14:09
Björn & Eva

:-D

2013-10-11 @ 16:30:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0