Brutna löften

Är ni som jag, fast beslutna att inför semestern skaffa en kropp som kommer i förra årets inköpta badkläder, men som vid årets badpremiär inser att riktigt så blev det inte?
 
Då går ni säkert in i hösten med samma inställning som jag, nämligen att nu när sommaren är slut så finns det gott om tid att träna bort den sommarmage som vuxit några centimeter på relativt kort tid.
 
Då har ni säkert också insett att det tar betydligt längre tid att få bort dessa centimeter och kilon, än att skaffa dem.
 
Jag som sedan unga dar ägnat stor del av min fritid till fysiska aktiviteter har under många år insett att man inte kan äta, dricka och ägna tid framför TV:n i samma utsträckning som förr. Den unga och vältränade kropp man förr såg i spegeln är idag inte lika lustig att se, men så ska det väl heller inte vara?
 
Nu är jag på inga sätt och vis utseendefixerad och har inga problem med att kilona på min långa kropp kanske är några för många och att six-packen på magen döljs ganska väl. Jag har heller inte kraven på mig själv att se ut som jag gjorde i 20 - 30 årsåldern och tycker ibland det känns pinsamt att se 50-åringar ägna timmar på gymmen och gå på dieter som förmodligen gör mer skada än nytta i längden, allt för att kunna svassa omkring på stan eller badstranden och visa upp sig för allmänheten.
 
Dock finns ett personligt mål att må bra. Det målet innehåller såväl god mat, god dryck, gräddiga bakelser till lördagskaffet och några timmar framför en bra fotbollsmatch på TV med en whisky och lite smågodis i en skål bredvid. Ta bort detta och en del av mitt välmående försvinner i en hast.
 
I detta mål finns också strävan att fysiskt må bra. Har man tränat och tävlat i 30 år, lägger man inte allt på is och accepterar att kroppen gjort sitt. Jag är inte utseendefixerad, men erkänner att för många kilon på kroppen skulle få mig att känna panik. Nu är så inte fallet, även om mitt mål är att hålla medelvikten något kilo under den som råder just nu.
 
Frugan och jag har i flera år fört en enkel statistik över kroppsvikt och midjemått, allt för att ha en liten kontroll och sätta lite press på sig själv.
 
För att nå de mål vi satt upp försöker vi med enkla medel motionera och träna. Vi går till jobbet, vi undviker hissen i största möjliga mån, vi har en träningscykel hemma som vi använder under vintermånaderna, vi försöker ta en daglig promenad och ibland utnyttjar vi naturen eller de enkla utegym som finns på ett par ställen i stan.
 
Det är inte bara år av god mat och dryck som satt fysiska spår. Även år med tungt arbete har slitit på kroppen och en viss träning behövs för att stärka de kroppsdelar som tagit stryk, axlar och rygg framför allt.
 
Vill man då betala hundratals, kanske tusentals, kronor för att nå sitt mål? Vissa gör det, andra gör det inte och ingen kan säga att den ene gör rätt och den andre fel. Allt är personligt och vissa betalar gärna 1 000 kronor för att nå dit man vill, andra gör det gratis och oavsett val ska man acceptera det.
 
Att promenera, att cykla och göra några sit-ups på vardagsrumsgolvet kostar inget, men fungerar bra. Att utnyttja naturen är också gratis och ger så mycket mer än att vara instängd på ett gym. I stan finns också två väldigt enkla utegym som kan utnyttjas helt gratis och som ger den enkla träning som behövs för att stärka rygg och axlar.
 
Vissa jämför de enkla redskapen med tortyr, andra ser dem som patetiska, men för amatören som vill njuta av god mat, god dryck, fotboll framför TV:n och samtidigt hålla kroppsvikten vid en lagom och specifierad nivå, funkar dessa redskap väldigt bra. Vid hamnen i Nyköping kan också de som vill utnyttja både fotbollsplan, basketplan och volleybollplan...och allt är gratis.
 
Nu är sommaren över och jag kan konstatera att six-packen hållt sig gömd och nu är det dags för nästa löfte. Träna bort de tre kilon som tillkommit sedan juli månad...
 
 
 
 
 
 
 
Fast som sagt. God mat, god dryck, gräddiga bakelser och fotboll framför TV:n är viktiga faktorer för mig att må bra och dessa tänker jag inte avvara.


Kommentarer
syster

Bra skrivet och även jag har unnat mig livets goda. Till min förvåning, så har jag gått ner 2 kilo.....

Svar: Jag prioriterar att unna mig livets goda, men till min förvåning gick jag upp 3 kilo under semestern.
Stefan

2014-08-20 @ 08:25:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0