In i dimman

Så kom den då, dimman jag väntat på så länge.
 
I tidigare inlägg har ni kunnat läsa om kvällen när SMHI spådde dimma i vår del av landet, men när den till jobbet medhavda kameran istället fick fånga Nyköpingshus under en klar kvällshimmel. Ni har också sett ett inlägg där jag med hjälp av Photoshop skapade en dimma som omger slottet.
 
Jag fick nu åter chansen att fånga en verklig dimma och denna gången spådde SVT:s meteorolog rätt. När jag klev ut genom dörren på min arbetsplats, låg Nyköping insvept i en dimma som visserligen inte kunde mäta sig med den som var ett par veckor tidigare, men som ändå gav en magisk bild av området kring slottet och hamnen.
 
Det ska genast sägas att det inte är fullt så enkelt att fånga dimma i sin rätta skepnad och defintivt inte efter mörkrets intåg. Att kunna fokusera sig till skarpa bilder kräver både tid och kunskap och denna kvällen kände jag min begränsning. Bilderna som nedan visas förmedlar inte den vy jag såg framför mig på ett riktigt bra sätt, men...
 
...jag fick min dimma och lite av den magiska känslan som kvällsdimma kan erbjuda, finns där trots allt.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Den avslutande bilden på hamnbassängen går inte av för hackor. Jättefin, stämningsfull och med den härliga mystik som blir när dimman får ett finger med i spelet. Bra!

Svar: Tack för det Lasse. Jag blev också mest nöjd med den bilden, även om jag hoppades mest på bilden över slottet. Den såg så bra ut i kameran, men i datorn såg det helt annorlunda ut.
Stefan

2014-12-07 @ 20:32:32
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0