Innan frukost

Jag erkänner att jag numera är mer av en morgon- än kvällsmänniska. Det känns som att jag får ut mer av dagen om man kliver ur sängen under arla morgontimmar, än när man på kvällen sitter med tunga ögon och försöker dölja alla gäspningar.
 
En annan fördel är att det finns mer tid för de hobbys jag håller varmast om hjärtat, fotografering och Photoshop. Ingen tidspress eller annat som för stunden stör. Även en hobbyfotograf vet att tidiga morgontimmar också är de bästa när man vill fånga ljuset från sin bästa sida. Tidiga morgnar brukar också vara tämligen vindstilla för de som vill ta bilder på vatten och de speglingar som gör sig bäst när ytan ligger lugn. Skuggorna som kryper utmed husväggarna eller längs med öppna ytor, kan också skapa härliga motiv. Det är också under dessa timmar det är lättast att fånga djur på bild, allt från vilt till insekter. Morgondimma, dagg och fuktiga gräsmattor gör sig också bra under dessa timmar och givetvis är en fin soluppgång ett måste i en hobbyfotografs album.
 
Så här års behöver man inte heller kliva upp så förtvivlat tidigt för att fånga staden insvept i sin julbelysning. I morse hann jag med en runda runt Stora torget innan frukosten. Det är en utmaning att fotografera utan stativ när solen fortfarande gömmer sig bakom horisonten. Med dagens kameror kan man dock skruva upp ISO-talet väldigt högt, utan att bruset förstör bilden helt. På bilderna nedan ligger ISO-värdet mellan 1 600 och 4 000, beroende på hur mycket ljus från belysningen runt omkring som hjälper till. Visst finns bruset där, men det syns bara när man förstorar bilden rejält.
 
Fast visst, nästa gång jag tar dylika bilder under dygnets mörka timmar, så lär stativet plockas med.
 
 
   
  
 
Det enda sällskapet under denna lite småkyliga morgon var den här filuren i sitt skyltfönster.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Härliga Nyköpingsvyer i fint ljus. Du har fått till det mycket bra överlag med undantag av den långhåriga albinogrisen på sista bilden. Den är riktigt förbaskat ful... Men det kan ju inte du som fotograf hjälpa! :-D

Svar: Ha-ha, jag tycker den är söt. Smaken är dock som...Det är svårt att få till bilder utan brus när man inte använder stativ under dessa arla timmar. Dock syns inte bruset om man inte förstorar bilderna, men varför ska man det.

Ska ge mig ut en kväll och fota Nyköping i kvällsljus, men då åker stativet med.
Stefan

2014-12-21 @ 20:45:58
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0