Templet

Mitt i centrala Nyköping står en gammal och vacker byggnad som jag och många andra passerar utan närmare intresse. Personligen kommer jag även framöver att passera utan att träda in i byggnaden...
 
 
IOGT-NTO som idag huserar i byggnaden har så gjort sedan 1969. Ett flertal renoveringar och moderniseringar har gjorts genom åren och föreningen är idag inte bara ett stöd för missbrukare, utan håller kurser i matlagning, konsthantverk m.m., samt utbildningar och musikarrangemang.
 
Självklart fyller byggnaden och föreningen sitt behov för många, men inte för mig...
 
...för vad vore livet utan en god whisky till kaffet, en kall öl till fotbollsmatchen och ett glas vin till maten?
 
Ganska tråkigt!
 
 
 


Kommentarer
Leif

Min pappa var "godtempalre" i hela sitt liv. Jag trodde i många år att min mamma också var det men världen välvde när hon drack likör på en släktträff. Som ni förstår så talades det inte mycket om de djupa sakerna i vår familj. Det är ändring på det i vår generation. Även på "godtemplandet" så att säga. Stefan har så rätt om livsnjutningens sötma fast jag föredrar vitt vin, dricker inte rött för jag gillar det inte.
Livsnjutare i världen, förenen Eder.
Leif

Svar: Jag förenar mig gärna med andra livsnjutare och i helgen njöt vi friskt. Återkommer med blogginlägg.
Stefan

2014-02-23 @ 12:42:06
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Lasse Jansson

Där har jag varit många, många gånger! Som ung och uppväxt i Bränn-Ekeby tillhörde jag mellan 12 och 21 års ålder UNF som är ungdomsförbundet inom IOGT-NTO. Var t.o.m. distriktsordförande en period. Det må vara hänt att jag inte längre är ansluten medlem men jag kan inte blunda för den fostran i föreningsliv, teater, idrott, dans m.m. som jag och många av mina kompisar fick genom UNF. Det fanns en livaktig förening i Bränn-Ekeby och vi hade ofta utbyte med de som var aktiva "inne i stan" och då var det Godtemplargården som gällde.

Svar: Själv var jag med i SMU (Sveriges Missions Ungdom) i Tystberga under mina yngre år. Visst hade jag många trevliga och lärorika stunder där, men främst berodde närvaron på att man ville ha något att göra när inte fotbollen och andra idrotter tog upp tiden.
Stefan

2014-02-23 @ 18:25:48
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Lasse Jansson

Där har jag varit många, många gånger! Som ung och uppväxt i Bränn-Ekeby tillhörde jag mellan 12 och 21 års ålder UNF som är ungdomsförbundet inom IOGT-NTO. Var t.o.m. distriktsordförande en period. Det må vara hänt att jag inte längre är ansluten medlem men jag kan inte blunda för den fostran i föreningsliv, teater, idrott, dans m.m. som jag och många av mina kompisar fick genom UNF. Det fanns en livaktig förening i Bränn-Ekeby och vi hade ofta utbyte med de som var aktiva "inne i stan" och då var det Godtemplargården som gällde.

2014-02-23 @ 18:25:48
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0