Det var droppen

I väntan på bättre fotoväder får man ägna lite tid inomhus och försöka hitta på saker att fota och kanske också experminetera lite.
 
Sagt och gjort. Nu ville jag fota en färgad vattendroppe som släpps i vatten, så fram med utrustningen.
 
Ett likörglas med vatten och lite diskmedel, en skål med vatten som färgades grönt med hjälp av karamellfärg, en revaxörblåsa, makroobjektivet, en extern blixt och stativ.
 
Bilden ni ser nedan blev den enda där man åtminstone kan skymta en tillstymmelse till nedslag, men tyvärr blev nedslaget inte på den plats där jag hade placerat fokuspunkten.
 
 
Det känns som detta var droppen. Det bästa man kan säga om detta lite korta experiment jag gjorde innan det var dags att gå til jobbet, är att det ändå bildades lite vackra mönster i likörglaset.
 
Bilderna är tagna med olika slutarhastigheter, olika fokuspunkter, olika exponeringskompensationer, med och utan blixt.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Att fota vattendroppar är nog bland det svåraste jag testat! Och första gången fick jag till 4-5 bilder som blev helt OK, de följande 2 försöken har varit mer eller mindre katastrofala...

Inte nog med att skärpan ska ställas, vattendroppen ska ju hamna i den zonen vilket inte är det lättaste när man står där och siktar med vad man nu använder för att skapa dropparna. Sedan kommer vi till detta med timingen. När ska man trycka av? Tiden från det att droppen är på väg ner mot vattenytan tills det sista stänket ebbat ut är inte lång.

Nej usch, det är väldigt svårt att fota vattendroppar. Men mycket belönande om man lyckas! :-)

Svar: Det är definitivt en utmaning Lasse. Jag har sett bilder på webben och i fototidningar som är så bra att man baxnar. Tusan om man inte ska kunna föreviga dessa droppar på ett värdigt sätt. Experimenten fortsätter...
Stefan

2014-01-17 @ 08:23:09
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0