Nytt objektiv

Då kunde jag inte hålla mig längre. I några månader har jag tittat på detta objektiv i fototidningar och läst om de positiva omdömen det fått.
 
Det kallas det perfekta reseobjektivet och det är av den anledningen jag köpte det. Vem har inte ledsnat på att byta objektiv när man ska fota olika objekt och vem har ite missat den perfekta bilden just medan man byter från det ena till det andra.
 
Detta objektiv mäter från vidvinkel 28mm till tele 300mm och lämpar sig därför för fotografering av allt från landskap, porträtt och djur. Med andra ord ett perfekt objetiv för hobbyfotogrefer på resande fot.
 
Objektivet i fråga heter AF-S NIKKOR 28-300mm f/3,5-5,6G ED VR
 
 
Självklart har helgen ägnats åt att prova, även om vädret inte varit det bästa. Så här ser man skillnaden mellan olika brännvidder...
 
28 mm
 
 
100 mm
 
 
200 mm
 
 
300 mm
 
 
...och i kameran Nikon D7100 finns en funktion som heter 1,3-läge som skapar en telefotoeffekt när bilden förstoras 1,3 gånger och då ser det ut så här vid den största brännvidden.
 
 
Det här objektivet lär jag få nytta av på kommande resor, men även under cykelturer när man inte vet vad man möter för objektiv och på badstranden när kvinnlig färgring byter om i vassen...aj, jag menar inte så.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0