Tingshuset

Det gamla Tingshuset i Nyköping byggdes åren 1909-1910 och invigdes 1911.
 
Byggnaden uppfördes för Jönåkers, Rönös och Hölebos häraders tingslag (domkrets). Tingshuset blev byggnadsminnesförklarat 1993.
 
Arkitekten Carl Westman har också ritat Beckomberga sjukhus, Gamla Djurshom i Danderyds kommun, Sankra Maria sjukhus i Helsingborg m.fl.
 
 
 
Vi som kan jämföra det gamla och det nya Tingshuset i Nyköping, kan lätt konstatera att det var bättre förr.
 
Här bevittnade jag min första och hittills enda rättegång...från åskadarbänk ska tilläggas. Detta som mycket ung och visst var det spännande att se en riktig "buse" framför sig. Minns jag inte fel behandlade rättegången ett fall där sonen hade stulit guld från föräldrarna och smugglat detta utomlands.
 
Idag är Tingshuset ett evenemangshus man kan hyra för konferenser och privata fester. Länk


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0