En titt på våren

Tog en lördagspromenad i det vackra, men stundtals bedrägliga vädret. Det var skönt i lä, men en bitande vind sade att våren inte riktigt har infunnit sig. Tre säkra vårtecken såg jag dock.
 
Videkvisten, eller kattungarna som vi sade som små.
 
 
Motorcykelgängen på sina nyputsade åk.
 
 
...och så de förb....de Kanadagässen som visserligen är vackra att titta på, men som ställer till så mycket elände.
 

Just detta med fåglar var lite av dagens tema. Dock undanhöll jag mig från att fota fler gäss, men det fanns ändå lite gäster i slottsdammen och på vägen dit...dock inte svanarna man annars ser förgylla området.
 
 
 
Vissa höll sig på land, en del i vattnet och andra i luften.
 
 
 
Upps, där har vi några Kanadagäss trots allt. En lite äldre gentleman stod vid kanten av dammen och matade fåglarna och när de poserar så fint vill man inte göra dem besvikna. Klart de får vara med på bild. Gentlemannen tipsade också om lite knep när man matar fåglar och vill undvika att måsar och gäss tar maten. De knepen håller jag för mig själv...
 
 
 
Sedan fanns förstås de traditionella fåglarna att skåda på vägen från Slottsdammen, plus ett par man kanske inte fångar dagligen.
 
 
 
Till sist en favorit i repris, monsterfoten. Dock inte samma skräckinjagande bild som i somras, men tillräckligt för att skrämma barn med...
 

...och dessa ägare.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Fina fågelbilder. Och andens fot är intressant ur det perspektivet att det sägs att fåglarna genetiskt står dinosaurierna närmast i vår moderna fauna.

Vem ids ringmärka skrattmåsar...? Men du bevisar med din bild att det uppenbarligen sker. :-)

Svar: Tack Lasse. Strutsen och emun sägs vara det närmaste vi i våra dagar kan komma förhistoriens dinosaurier, men även en andfot i närbild för tankarna till dessa förhistoriska djur.
Stefan

2014-03-23 @ 20:20:02
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0