Ovälkommen gäst

Jag har i ett tidigare blogginlägg skrivit om de två spindlar som spinner nät utanför både vardagsrums- och köksfönster. Den här gynnaren såg jag på väggen intill fönstret i lilla rummet när jag skulle stänga det.
 
 
Som hämtad från en B-film, producerad i monsterfilmernas Hollywood.
 
Ska genast avslöja att gynnaren inte var mer en 3-4 mm stor och betydligt mindre än de som håller till utanför våra fönster. Fram med kameran och ett raskt byte till makroobjektivet.
 
Ska sägas att det inte är lätt att fånga dessa små rörliga varelser med makroobjektivet fastskruvat på en handhållen systemkamera. Att fokusera automatiskt var inte att tänka på, så det fick bli manuellt, vilket inte är särskilt enkelt det heller. Tacka vet jag blommor som står i en vas på rumsbordet.
 
Nåväl, med den inbyggda blixten och ett högt iso, så blev väl bilderna någorlunda skapliga trots allt. Dock fick jag radera ett antal p.g.a. oskärpa eller skärpan på helt fel ställe, typ tapeten eller spindelns ena ben.
 
Förresten, inte mindre än 8 ögon kunde jag räkna till när jag förstorade bilderna i Photoshop. Inte konstigt att dessa smådjur är svårfångade.
 
 
 
 
 
Undrar ni var spindeln befinner sig nu? Den simmar omkring i Nyköpings kloaksystem.


Kommentarer
Lasse Jansson

Det blev riktigt skarpa och bra bilder på det lilla krypet. Spindlar är fascinerande! Jag får regelbundet uppdraget att befria hemmet från dessa besökare, men jag tar dem alltid i en papperstuss och släpper ut dem. Skrockfull? Ja, förmodligen. :-)

Svar: Möjligen att de är fascinerande, men gärna på lite avstånd och helst ute i naturen och inte på sovrumsväggen.
Stefan

2014-11-07 @ 13:02:36
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
syster

Usch o fy vilken otäcking.

Svar: Du har inte funderat på om ni själva har dessa små kryp springandes ovanför sängen, i badrummet eller i köksskåpen?De är små, de är skygga, de är snabba, men de finns där.
Stefan

2014-11-07 @ 16:02:40
Björn

I Nyköpings kloaksystem....!!
Tacka fan för att det har regnat nurå´!!

Svar: Japp, så enkelt är det att påverka vädret :)
Stefan

2014-11-07 @ 21:46:42
Huvudveck

Hatten av igen!

Svar: Som frisörskan sa till mannen när han för andra gången på två dagar skulle klippas.
Stefan

2014-11-14 @ 12:50:00
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0