Vernissage

I lördags var vi på vernissage, vilket inte hör till vanligheten. Det var en vän till oss som visade sin konst i Fiskhuset som ligger i konstnärskvarteret Bryggeriet.
 
 
 
Lea som konstnärinnan heter har tidigare visat sina verk i NK-villan och i Galleri Sjöhästen vid Stora torget. Hennes utställningar är de enda konstnärsutställningar jag besökt, förutom då jag och frugan följde med Lea till just Galleri Sjöhästen för att se en utställning av konstnärinnan och skådespelerskan Birgitte Söndergaard.
 
Länkar:
 
Det ska i sanningens namn sägas att jag inte alltid förstår det som visas. Så var det exempelvis i fallet med Söndergaards konst. Många fina och lättförståeliga verk, men också att stort antal där fantasin fick flöda för att åtminstone jag skulle kunna gissa mig till vad verket föreställde och syftet med det. Jag begriper att just det kanske är syftet med modern konst. Man ska bara snudda vid verkligheten och låta fantasin avgöra resten. Vem förstår sig på Picassos verk?
 
Själv har jag sedan unga år lekt med pennor, kritor och vattenfärg, inte sällan till förtret för föräldrar och syskon som fick se både köksbord, tidningar och skolböcker färgläggas och förändras. Under en kortare tid ägnade jag mig också åt oljemålning i liten skala, dock inte på samma nivåer som vår vän Lea.
 
Numera gör jag konst i Photoshop och tavlor i verkligheten och det räcker för mig.
 
Nedan ett axplock av de tavlor som visades på vernissaget.
 
 
 
 
 
 
  
 
Väl värt ett besök och gästboken visade att många besökare uppskattade det som visades.
 
 
 
 


Kommentarer
Huvudveck

Du och hustrun får komma ner till påsken nästa år så skall du få vara med om vår konstrunda. Hundratals vernissager i alla stilar. I övrigt ligger våra konstsinnen på samma våglängd. Inte sällan ställs frågan "Vafan". Ibland även högt.

Svar: Låter som en trevlig idé.
Stefan

2014-11-14 @ 12:45:48
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0