Experimentslusta

Så här i vad man på sportspråk kallar mellansäsong, får man hitta på andra projekt. Den färgrika hösten har förvandlats till något trist och tristare lär det bli innan nysnön ligger vit under en klarblå himmel.
 
För några månader sedan läste jag en fototidning där man visade bilder som skapats i köket hos en välkänd fotograf vars namn jag glömt.
 
Det var en av dessa bilder jag plötsligt blev sugen på att försöka ta efter, på mitt eget lilla vis förstås. Nu blev det väl inte som jag hoppades, men säg hur ofta den förhoppningen slår in. Dock...
 
...fram med makro-objektivet, stativet, en extern blixt, en glasskiva, en glasskål och bort med dukar och blommor från köksbordet.
 
I glasskålen droppades en droppe diskmedel som sakta rördes om och därefter hälldes cirka en tesked olivolja i. Glasskålen ställdes sedan på glasskivan som placerats mellan två staplar med cd-skivor. Så här blev första försöket...
 
 
...och den andra bilden i lite större förstoring.
 
 
Till den tredje bilden tog jag fram en tändare för att försöka fånga lågans sken i bubblorna. Nja, så blev det nu inte, men lågan i sig skapar ändå lite liv i bilden.
 
 
Innan den sista bilden togs hällde jag i lite grönt färgämne i syfte att skapa lite färg. Inte heller detta uppnådde önskat resultat, men blev väl ändå ganska effektfull...åtminstone i mina ögon.
 
 
Nåja, nu blir det säkerligen fler tillfällen till experimentslusta under den långa vinter som väntar, för att inte tala under den trista höst som återstår.
 
Ni som besöker bloggen och gillar att fota, har säkert andra idéer ni kan visa upp  och inspirera med. Kanske någon av er försöker på det som jag försökte åstadkomma, så därför väntar jag på dylika bilder på era bloggar.
 
Utmaningar är väl aldrig fel?


Kommentarer
Huvudveck

Jag är positivt avundsjuk. Kul att andra gör det jag inte gör.

Svar: Det kommer Leif, det kommer. Fantasin finns inom alla människor. Det är värre med tiden.
Stefan

2014-10-27 @ 18:40:32
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0