Stjärnholm

I förra blogginlägget lät jag er förstå att jag på min väg hem från Brannäs våtmarker, stannade till på en plats jag många gånger passerat utan att stanna.
 
Platsen ifråga är denna...
 
 
Stjärnholms slott mellan Nyköping och Oxelösund.
 
Stjärnholm har anor från tidigt 1600-tal då Johan Silfverstierna grundade godset. De mest kända invånarna är familjen de Geer som bodde här under dne första halvan av 1700-talet. En av familjens söner, Louis de Geer, kom att bli Sveriges första och yngsta statsminister (1858 -1870 och 1875 - 1880).
 
1733 brinner godset efter en olyckhändelse och när byggnaden åter är inflyttningsklar femton år senare, är det familjen de Besche som tar godset i sin ägo.
 
1867 föräras Stjärnholm epitetet slott och ägare nu är familjen d’Otrante.
 
1946 köps slottet av Svenska kyrkan och slottet blir nu en stiftsgård inom Strängnäs stift.
 

 
Intill slottet ligger en liten, men vacker park, som fått namnet Skulpturparken.
 
38 verk av olika konstnärer finns här att skåda, alla kring temat Tro, hopp och kärlek. Parken är fri att besöka, men vill man ha en guidad tur finns möjligheten att få en sådan.
 
Personligen är detta inte min typ av konst, men några verk som sticker ut mer än andra finns ändå att skåda.
 

 
Detta lilla grillhus står vid grillplatsen i utkanten av Skulpturparken, men får bara nyttjas av slottets gäster...
 

 
...för det finns också möjlighet att övernatta på slottet. Här kan du bo i allt från kungliga slottsgemak för dryga tusenlappen natten till lite enklare rum för 600-900 kronor. Ett större sällskap kam också ta in på logementet med sitt vandrarhemsstuk. Äta kan man också göra i en av slottets tre matsalar.
 
I slottets direkta närhet ligger Stjärnholms kyrka.
 
Kyrkan byggdes av Wilhelm Böös Drakenhielm 1671. 1920 blev kyrkan en del av St Nicolai församling och 1952 övergick den till Oxelösunds församling. Efter några år i malpåse öppnade kyrkan 2008 efter en omfattande restaurering.
 

 
För merparten av alla som passerar slottet är ändå ryttarföreningens byggnader de som dominerar och gör slottet mest känt. Den här eftermiddagen var det i vanlig ordning full aktivitet och när solen sakta sänkte sig gav den ett ganska fint tillfälle att fotografera de dammhöljda ryttarinnorna i motljus.
 

 
Annars är Stjärnholm som slott mycket större än vad jag trott och inte minst är slottsparken och området kring slottet betydligt större och mer rik på spännande byggnader än jag kunde ana.
 
Alldeles i närheten av slottet ligger också flertalet bostäder, fritidshus och sommarstugor, betydligt fler än jag kände till och lite spännande historia kan man också finna om man letar.
 
Den här byggnaden har alla som tar vägen till och från Oxelösund sett. Vad det är för byggnad har jag dock ingen aning om. 
 

 
Klart är att man säkerligen kan tillbringa några timmar i området, inte minst om man är intresserad av fotografering och gammal historisk miljö.
Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0