Hård frukt

I skarven mellan vinter och vår, går fotandet lite på sparlåga ibland. Därför finns det mer tid att ägna sig åt lite fotoexperiment i hemmets lugna vrå och så förstås lite Photoshop. Som här med äpllet i metall.
 
 
Runt två timmar tog det att tillverka bilden.
 
Själva äpplena är förevigade på vår köksbänk, så de är äkta liksom bänken.
 
Metalläpplet är i själva verket ett äkta äpple, men som gjorts om till en mer metallisk variant med hjälp av en stadsbild jag hittade på nätet och ett antal filter, effekter och blandningslägen jag lade till. Skuggan under metalläpplet är en kopia som vänts i 180 grader och fått sitt utseenden med hjälp av Gaussisk oskärpa, blandningsläget Raster och opaciteten sänkt till 40. Ljusreflexerna är skapade med penselverktyget.
 
Väggen bakom är en textur jag har i arkivet och den lades dit bakom alla andra lager efter att originalväggen plockats bort med hjälp av Ritverktyget och Förfina kant. Texten gjorde jag osynlig och lade dit lagereffekterna Innerskugga och Avfasning & relief för att få den att se ingraverad ut. Just texten blev väl inte som jag hoppades på, men förövrigt känner jag mig ganska nöjd.
 
Det här med Photoshop är kul.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0