NM i forspaddling

Efter några år i träda, valde Nyköpings forspaddlare att ta initiativet till att arrangera ett Nordiskt mästerskap i forspaddling och detta i de centrala delarna av stan.
 
 
På Nationaldagen var det kvaltävlingar för de cirka 50-talet anmälda. Så mycket nordiskt var det nu inte, för i startlistan återfanns endats svenska deltagare.
 
 
Efter loppen var det lite vila. Vissa valde att paddla av sig mjölksyran, andra tog kanoten på ryggen och vandrade vägen upp.
 
 
På söndagen var det finaler och lite tid för lek. Forspaddling är en publiksport, inte minst när tävlingarna avgörs centralt i städerna och man greppat reglerna lite bättre. Man kan inte annat än beundra killarna och tjejerna som kastar sig ut i forsen i syfte att både paddla fort och undvika käpparna som hänger ned. Finaldagen var blåsig, mycket blåsig och jag som novis vet inte om det påverkar de tävlande nämnvärt, men jag misstänker att armstyrkan kommer till pass när vinden ligger mot och vattnet skall passera uppströms.
 
Nästa gång hoppas jag att fler tar tillfället i akt och besöker tävlingarna. Nyköping är av tradition en kanotstad, även om just forspaddling inte nått samma nivåer som vanlig kanot, men vem vet...i framtiden kanske Nyköping kan ståta med en forspaddlare av samma dignitet som Gert Fredriksson och Henrik Nilsson.
 
 
  
 
   
 
 
 


Kommentarer
Jimmy

Bra!
Då jag själv tillbringade helgen på resande fot så missade jag allt på hemmaplan, nationaldagsfirande, folkrace och diverse fotbollsmatcher. Och kanotslalomen som är en av de roligare sporterna just nu. Perfekt att få en resumé av dig med lite runtom-bilder som skapar känslan av närvaro för betraktaren. Kan konstatera att vattennivån var betydligt högre än SM som var i augusti på samma plats vilket omöjliggör att komma ner i vattennivån vilket kan skapa en ytterligare dimension, men kanske nästa gång?
Bra jobbat!

Svar: Misstänker att vi får se fina bilder från din helg på resande fot.Kanotslalom är en publikvänlig sport. Jag tror vi får se tävlingar vid slottet även i framtiden. Nyköping har några lovande talanger.
Stefan

2015-06-09 @ 20:58:58
URL: http://www.kontraster.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0