En epok

Nyköping var i många år en riktig industristad, men kända företag som SAAB och Sunlight i spetsen. Mycket av färgen från guldåren har flagnat och idag är industristaden Nyköping ett minne av sitt forna jag.
 
Ett av dessa minnen än Sunlight, som tillverkade och marknadsförde tvålprodukter mellan åren 1925 och 1992. Jag har skrivit mer om verksamheten i ett tidigare inlägg och ska inte fördjupa mig mer i det.
 
Sunlight idag, eller Sunlight House som det heter, inhyser ett hotell med 154 rum, gym, spa, konferensrum, restaurang, utställningslokaler, go-cartbana och ibland arrangeras danser och andra tillställningar. En plats för alla m.a.o.
 
Läs mer om Sunlight House här.
 
Nördig på gamla miljöer som jag är, tycker jag det är både trevligt och spännande att bara vandra runt i området och insupa atmosfären från en svunnen epok, en epok som tyvärr är förlorad förevigt.
 
 
   
 
 
Sunlight House ligger idag omgiven av nyproducerade bostadsrätter, småindustrier, Santa Anna katolska kyrka och det lilla och tämligen anonyma Nytorget. En fin inramning m.a.o. men allt har en baksida och i fallet med Sunlight syns den väl när man anländer eller avreser Nyköping med tåg, eller tar en promenad på gångvägen till Järnvägsstation. Tragiskt att se ett industrihistorisk område förfalla så som Sunlight gjort på sina håll.
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Snyggt, intressant och bra berättat med bilderna. Jag tycker den lilla katolska kyrkan pryder sin plats bredvid den finaste delen av den gamla fabriksbyggnaden. Annars är det som du skriver, de delar av Sunlight som inte renoverats förfaller allt mer och börjar verkligen att ta ner delar av området. Å anda sidan är det lagerlokaler och skjul som knappast går att göra något vettigt med vilket innebär att de borde rivas istället för att långsamt förfalla. Tycker jag... :-)

Svar: Sant, byggnaderna föder bara klottrare, vandaler och råttor.Den lilla kyrkan för en tynande tillvaro, men visst är den fin.
Stefan

2015-03-07 @ 22:46:12
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0