Reklam?

Det finns främst två enskilda faktorer till att denna blogg finns.
 
Den ena är att inspirera mig själv till att fortsätta fotograferandet med frenesi och att visa upp det jag fångar på bild för fler än mig själv och närmast anhöriga. Kvalitetsmässigt har mina bilder mycket att önska i jämförelse med de som verkligen har förmågan och utrustningen, men i mitt fall är ofta historien bakom en bild och vissa motiv betydligt viktigare och mer spännande än skärpan och skärpedjupet.
 
Detta leder mig in på den andra faktorn, den att försöka göra reklam för staden Nyköping och områden runt om i kommunen. Kan man bara locka någon utomsocknes att stanna till i kommunen och uppleva allt det vackra, historiska och spännande som finns att se, är mycket vunnet. Jag har själv sett att bildgooglar man på Nyköping brukar ett antal av mina bilder dyka upp och förhoppningsvis inspirerar någon av dem framtida besökare.
 
Ett mål som jag vet besöks av turister, såväl svenska som utländska är Östra Klocktornet. Det finns också ett Västra längre ned på stan, som givetvis också besöks lika frekvent. Tornen är från 1700-talet och fungerar fortfarande som de gjorde när det uppfördes. Utsikten över Nyköping är vacker härifrån, med Nyköpingsån, Storhusfallet och Storhusqvarn i förgrunden och Nicolaikyrkans torn som skymtar lite längre bort. Härifrån kan man fånga fantastiska solnedgångar när klockan och årstiden är den rätta.
 
 
 
 
 
Ni som turistat runt i Sverige och utlandet, har säkert inlett er resa med att titta i broschyrer och genom att googla på resmålet. Ni har säkert sett fantastiska bilder på sevärdheter och vackra vyer över stadskärnor och parker. Det ni säkert märkt när ni ankommit aktuell plats är att den inte alltid är så glamourös som när ni satt hemma och bläddrade igenom resebroschyren och googlade er fram till just "den" sevärdheten.
 
Nej, alla framsidor har en baksida, så också berget där Östra Klocktornet står.
 
 
Så här såg det ut idag, när jag på förmiddagen tog en kortare promenad runt kvarteret. Stadens mindre begåvade individer (ja, jag väljer att kalla dem så) har sedan länge utsett denna plats till sina för- och efterfester. 
 
Inte bara byggnaden från 1700-talet har roat klottrarna, utan berget framför är fullt av meningslösa och ytterst fula figurer. Runt om låg pizzakartonger, urdruckna flaskor och burkar, kvarglömda kläder och glassplitter. Skulle ni vara utomsocknes turister och mötte denna syn när ni besökte en av de platser ni på förhand förknippat med Nyköping, skulle ni säkerligen inte återvända eller rapportera hem med positiva recensioner.
 
Det här är inget man vill se, men som med så mycket annat verkar dagens politiker ha annat som står överst på prioriteringslistorna. Här har dock de politiska partierna och myndigheterna något att fundera över, för är det något en kommun behöver är det turister och postiv reklam.
 
Ska nämnas att Västra Klocktornet som är mer lättillgängligt för turister, inte heller det är föskonat från dessa ljusskygga individer.


Kommentarer
Lasse Jansson

Din fotografiska ambition är precis så god som någon annans!

Visst är det spännande att se att vissa av bilderna man publicerat i sin blogg tycks locka till bild-googlingar mer än andra. Jag har ett par Nyköpingsbilder och en Ölandsbild som ofta tycker upp i statistiken som sökta från framförallt Tyskland. Lite skoj, faktiskt.

De anrika och gamla miljöerna i Nyköping ska och får inte förstöras av hjärndöda vars drog-urblåsta skallar tycks skjuta snett år efter år. Mycket av det fina störtdyker när man närmar sig t.ex. klocktornen. Skräp på marken kan tas bort men idiotin med att måla på saker är ett otyg som inte ger tillräckligt hårda straff enligt min mening. Slynglar är vad det är... :-(

Svar: Jag vet att många delar min och din frustration över den vandalisering vi ser runt omkring oss. Vi kan tyvärr inget göra, utan bara rösta på politiker som har makten att åtminstone försöka.Det vi ser kring våra sevärdheter är knappast några turistmagneter, utan fungerar närmast avskräckande.
Inte långt från vårt hem finns en privatfastighet som hade stora problem med en nedklottrad fasad. De boende bestämde sig för att måla om hela fasaden och lade ett antal 10 000 för detta ändamål. Det tog några veckor, men slutresultatet blev bra. Två dagar senare hade dessa ljusskygga ligister klottrat ned fasaden med meningslöst klotter, allt i syfte att förstöra.
Jag skriver inte vad de boende sa, men du förstår...
Stefan

2015-03-14 @ 19:54:30
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0