Länslasarettet

 
1863 påbörjades byggnationen av Nyköpings länslasarett som hade detta utseende fram till 1967, då höghuset alldeles intill invigdes. Det finns inte så mycket att läsa om länslasarettet, men från 1917 finns anteckningar samlade i en bok av Otto Lindeberg
Fakta om Otto Lindeberg (1863 - 1947) finns att läsa på denna sida.
En senare informationsbok är också skriven av Tommy Eriksson och är mer utförlig än föregångaren.
 
Vad det gamla länslasarettet används till idag vet jag inte, men jag måste tillstå att det är betydligt mer tilltalande i sin form än det stela höghus som står precis bakom. Har någon info om dagens verksamhet, tas den gärna emot.
 
 
Går man närmare ser man också hur utsmyckade byggnaderna är, så inte vill jag tillstå att allt är bättre idag. Det var charmigare förr och det står jag för.
 
 
Vet ni förresten vem som haft sitt hem i en av de två små grindstugor som inramar entrén? Jo, en mycket välkänd Nyköpingsprofil.
 
 
Ulf Peder Olrog som föddes i Stockholm 1919 och växte upp på Helgesta gård utanför Stigtomta. 1930 flyttade familjen Olrog in till Nyköping och bosatte sig i en av de två grindstugorna, då hans far fått jobb på lasarettet som syssloman (med uppgift att sköta ekonomiska och rättsliga angelägenheter).
Ulf Peder Olrogs visor om Nyköping och dess landsbygd har gjort sig kända i hela Sverige och sjungs än idag av sentida artister.
 
 


Kommentarer
Atte

Tjenare på dig "vandraren"!
Jag har ju haft förmånen(tveksamt!) av att vistas i Gamla Lassarettet en hel del dom senaste åren, då jag haft en problem med mina ögon. Alltså ligger Ögonkliniken i den byggnaden, och sedan tror jag att det ligger en del av Vårdgymnasiet där också. Är nog också en del administrativa lokaliteter där, för det var det iallafall 1979 när jag jobbade en period på Lassarettet.

Svar: Man tackar för informationen Atte. Inte ens frugan som jobbar inom vården kände till detta.1979...är du så gammal eller rörde det sig om barnarbete?
Stefan

2013-11-27 @ 13:07:42
Atte

Tyvärr får jag väl erkänna att jag inte var 6 år när jag jobbade på Lasarettet, men jag minns inte så noga.....:-))
Men du liksom undertecknad började väl våra liv på ovanstående institution så man borde ju minnas något!

Svar: Nej, mitt liv började med en glimt i farsans ögon.
Stefan

2013-11-27 @ 23:35:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0