Årets första...

...men inte sista.
 
Där slank den ner, årets första uteöl och sanning å säga så blev det två. Frugan drack lite fjolldricka...rosé eller vad det kallas...men det svalkade säkert lika härligt.
 
Platsen var uteserveringen på Restaurang Qvarnen och intill väggen som vätter ut mot ån värmde det härligt gott och svetten lackade likt en sommardag, trots att vi plockade av oss vårjackorna. Vi var inte ensamma, långt därifrån. Många njöt av Qvarnens brunch och visst såg det gott ut, men vi avstod mat eftersom det vankades påskmat hemma hos paret Karlsson. 
 
Törs man säga att våren verkligen är här när man för första gången tar en kall öl på en uteservering i Nyköping? Ja, det kan man och nu ser vi fram mot sommaren och jakten på kalla drycker på någon av stadens allt fler uteserveringar.
 
Skål, här kommer vi.
 
 
 
Vyn över ån är en man annars inte ser, men verandan på Qvarnen ger ett ypperligt tillfälle att se Storhusfallet och byggnaderna ovanför Sågarbacken. Tyvärr har vattennivån sjunkit idag och visar inte den brusande ån från sin allra bästa sida.
 
 
Besöker ni eller bor i Nyköping, rekommenderas restaurang Qvarnen med en av stans bästa utsikter. Är god mat eller njut bara av de goda drycker som erbjuds...det är värt det. Länk till Qvarnen


Kommentarer
Leif

Tackar för tipset och den läggs till på "Att göra när man är i Nyköping"-listan

Svar: Det verkar som om ni får tillbringa allt fler dagar i vår vackra stad med omgivning om ni ska hinna med allt.
Stefan

2014-04-20 @ 13:05:31
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Och?

Svar: Du menar att ni i södra Sverige begått denna premiär redan innan oss på Sveriges framsida?
Stefan

2014-04-21 @ 10:16:35
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Året runt. Nu har jag precis avsmakat min näst senaste brygd. Typen är Pale Ale. Färgen svagt gyllenbrun. En ganska ordinär Ale om det inte vore för styrkan. 23 % alkohol. Jäst i 25 veckor. Intresserad?

Svar: En öl med 23% alkohol?Har druckit öl med 12% i England och det var tveksamt om det ens smakade öl.
En klunk skulle kanske få mig på andra tankar, men tveksamt... :)
Stefan

2014-04-21 @ 11:34:26
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Den ölen du drack i England var troligen brygd på ett industriellt bryggeri. Det betyder i verkligheten att den inte är hantverksmässigt gjord. I sin tur betyder det att inget kommersiellt (industriellt) bryggeri kan låta öl stå på jäsning i 6 månader. Du kan tänka dig vilken kapacitet de behöver i jästankar. Nej dom har olika metoder för att få upp alkoholmängden och det visar sig i den färdiga ölen då den rinner över läpparna för sin väg mot magen.
Men vid närmare eftertanke så tror jag att du smakade en av mina som låg på 14% när vi sågs i min trädgård. Jag tror det var så. Du minns den inte på samma sätt som din engelska för att hembrygd starköl smakar inte sprit. Den smakar öl och ger gelé i knäna samt slappa kindmuskler men det får man tåla.
Du utmanar mig så jag ställer undan någon flaska till dig. 19 liter skall gå till en "Haj å ivaj-öl" (hej och iväg) på en provning till hösten med ölsällskapet. 19 liter för att det ryms så mycket i ett Corneliusfat. Till det kopplar man kolsyra och tappas sedan som på krogen. Skälet till denna omväg är att när 25 % är uppnått så orkar jästen inte mer och således kan jag inte sekundärjasa fram kolsyra på flaskan efter tappning. Möjligen är ovanstående information onödig och i så fall ber jag dig glömma bort den.
Tack för bilderna, lisa för ögat

Svar: Tar tacksamt emot flaskan nästa gång vi träffas.Angående ölen i England intogs den på tåget mellan Stanstead och London, så den var med säkerhet fabrikstillverkad. Märket minns jag inte.
Stefan

2014-04-22 @ 21:46:14
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0