Uppesittarkväll

Jaha, då var vi där igen. Kvällen före julafton och det vi kallar uppesittarkväll.
 
Några grötrim vankas inte och tevens uppesittarkväll ersätts förmodligen med en bra film. Däremot ska den hemmagriljerade julskinkan avsmakas för första gången, det sista av glöggen slinker nog ner och lite julmys med tända ljus ska höja mysfaktorn ett par snäpp, men...
 
...en gammal tradition verkar ha gått i graven för gott. Ända sedan jag flyttade hemifrån har en sak funnits i hemmet och den har slunkit ned tillsammans med en kall öl eller rökig whisky, ibland bägge....Romerska bågar.
 
Var har denna kulinariska sensation blivit av? Redan förra året fick jag avstå denna mångåriga jultradition som låg där i sin karaktäristiska ask. Dock lyckades jag hitta några som lösviktsgodis, men inte heller det fann jag i stadens butiker denna jul.
 
Vad är det som händer?
 
Nåja, en gammal tradition får väl ersättas av en ny, bara jag hittar någon värdig ersättare. Det som gäller nu är att hålla ögonen öppna till 22:00, där den kritiska gränsen går. Klarar man bara av att vara vaken tills dess, så brukar kvällen kunna bli sen. Bara man nu inte blir klarvaken, för då lär uppesittarkvällen gå över till tidig julafton innan man lyckas somna.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0