Brannäs våtmarker

På en blogg som egentligen vill göra reklam för Nyköping kan man väl ändå tillåtas vara generös och visa vad grannkommunen Oxelösund har att erbjuda.
 
Brannäs våtmarker är ett urflyktsmål jag gärna propagerar för.
 
 
 
Varningen för krokodilen som ses på bilden ovan är givetvis ett skämt, men visst far tankarna iväg till södra USA:s träskmarker när man tar stigen fram genom våtmarkerna i Brannäs.
 
 
 
Jag har hittills nöjt mig med att stanna vid utsiktsplatsen efter ett par hundra meters promenad från parkeringsplatsen, men denna dagen när tid fanns till att utforska området lite mer ingående, upptäckte jag smultronställen jag till dags dato inte skådat. Här har man placerat ut bänkar där man kan sitta och skåda naturen och djuren, som finns där på nära håll, eller som på bilden nedan...njuta av havet som finns bara några meter från stigen som tar en genom våtmarkerna.
 
 
Det är inte bara frodig grönska som omger området. Här finns också växter och träd som sett sina bästa år och som idag sträcker ut sina grenar mot himmelen som spöklika tentakler.
 
 
Djurlivet är sevärt, även om jag bara lyckades fånga vanliga och traditionella motiv på bild.
 
 
Jag har besökt området förr och vet att hägrar håller till här. Tyvärr sågs de bara på höjd, eller på lagom avstånd för att inte kunna få den skarpa närbild som önskades. Det kändes som de bara retades, för när två hägrar plötsligt passerade på låg höjd, bara ett tjugotal meter från mig, satt jag med kaffemuggen i ena handen och en nybakad kanelbulle i den andra. Är det inte typiskt så säg?
 
 
Det jag mest av allt sökt finna och föreviga är de rovfåglar som informationstavlan påstår finns här. Örn, hök och vråk bl.a. Tyvärr har jag aldrig sett dem och denna dagen fick jag nöja mig med en svanfamilj på nära håll. Visst är svanar vackra djur och visst är svanarnas ungar gulliga, men visst vill man se en havsörn som majestätiskt svävar ovanför...
 
 
Har ni aldrig besökt Brannäs våtmarker, rekommenderar jag ett besök där. Ta gärna tid på er, för det finns saker att utforska om tålamodet tillåter och vädret är det rätta.
 
Läs lite mer om våtmarkerna här.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0