Bussresa

Jag är nyss hemkommen från en bussresa ute i Europa, den tredje i ordningen.
 
Innan min och frugans första resa, fanns en viss skepsis inbyggd. Vi hade tidigare hört ord som "penisonärsresor", "uppstyltat" och "resenärer som håller ihop tätt som ankfamiljer". Det har visat sig vara fel.
 
Dock är man lite orolig innan resan tar sin början och en mängd frågor inställer sig. Hur kommer vädret att vara, vad bjuds vi på för mat, kommer besöksmålen att infria våra förväntningar och vilka blir våra resekamrater? Vi har haft tur på våra resor, så också nu.
 
Såväl reseledaren som medresenärer vittnade om att de på tidigare resor haft resenärer som satt i system att komma sent och låta medresenärerna vänta, som beklagat sig över allt och som uppträtt både grinigt och gnälligt. Av detta fanns det inte tillstymmelse till på denna tur. Åldersmässigt pendlade det mellan 20 och 80, geografiskt sätt kom medresenärerna från Enköping, Malmö och diverse orter däremellan.
 
Vädret på resmålett är lynnigt, det vet alla. Vi såg på nyhetsrapporteringen varje morgon och kunde i ett inslag höra att detta hittills varit den sämsta sommaren på över 20 år, såväl temperatur- som regnmässigt. Vi hade tur. Förutom några mulna dagar, lite småstänk och ett rejält skyfall som varade i en halvtimme, var vädret kanon.
 
Maten var bra. De måltider vi tog på egen hand, valde vi med förkärlek att inta på italienska restauranger, men de som ingick i resans pris var heller inte dåliga. Ofta var det tre-rätters med tre olika alternartiv till varje. Haggis ingick inte i valmöjligheterna, till min och mångas glädje. Rätten fanns dock att välja vid frukostbuffén, vilka några gjorde. Reseledaren läset upp receptet på en av utflykterna och det fick mig att avstå en provsmakning, såväl nu som i framtiden.
 
Vad det gäller besöksmålen, var det ömsom vin och ömsom vatten. De flesta infriade förväntningarna, men några hade åtminstone jag väntat mig lite mer av...dock utan att vara besviken på det vi bjöds.
 
Årets resa ingick i firande av min systers 50-årsdag och gick till ett resmål hon längtat efter i flera år. Ni som följer mig på Instagram vet vart, några av er andra kanske listat ut resmålet med hjälp av texten ovan och ni som ännu funderar kanske får lite hjälp av följande bild...
 
Just det, Skottland.
 
På resor som denna är jag glad över mitt reseobjektiv på 18-300 mm som jag köpte förra året. Kanske det inte är riktigt så ljusstarkt som önskat, men det uppfyller mina krav vid ändamål som detta. Att göra resor som denna med 3-5 olika objektiv i väskan som ska bytas beroende på motiv man vill fota är inte riktigt min grej. Det lämpar sig bäst när man är ensam och kan tillbringa timmar för speciella syften.
 
På dessa resor är det också så att besöksmålen är sevärdheter och natursköna platser som gjort landet i fråga berömt. Därför är det också platser som är besökta av turister från olika delar av världen och den som tror man ensam kan smyga omkring och lägga timmar på att fånga motiv i olika ljussken och vinklar och utan en massa japaner som springer i vägen, har missförstått det hela. Det är inte så.
 
Jag kommer de närmaste två veckorna lägga ut ett antal blogginlägg med bilder och beskrivningar av de olika besöksmålen och hoppas att de kan locka andra till att besöka detta intressanta land.
 
Fortsättning följer...
 


Kommentarer
Björn

En läsning vi ser fram emot ☺

2015-08-14 @ 19:17:02
Lasse Jansson

Jag har sett dina Instagram-inlägg och vet att de kommande veckornas blogginlägg med tillhörande bilder kommer att bli bra. Ser mycket fram emot det! :-)

2015-08-15 @ 17:20:11
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0