Kultur tur del 6

Jo, det blev ett stopp till, ett oplanerat sådant. På den smala vägen mellan väg 223 och gamla E4:an ser man denna uppenbarelse...
 
 
...och det var där jag stannade till för att inta de sista resterna av matsäcken. Ett av skälen nämnde jag också i förra inlägget. Det började kännas i benen och inte minst häcken och längtan efter en säng och en kall öl började ta över.
 
 
Uppsa Kulle är en kungagrav från järnåldern ( i norra Europa infann den sig på 500-talet f.Kr.) och sägs innehålla kung Ingjald Illrådes grav. Kungshögen som aldrig undersökts är Södermanlands största med sina 55 meter i diameter och en höjd av 9 meter.
 
Från toppen har man en suverän utsikt över sjön Runnviken och landskapet som på den tiden graven uppfördes låg under vatten.
 
 
Så, nu var det dags för hemfärd. Nu återstod bara den absolut tråkigaste sträckan på dagens cykeltur...de sista kilometrarna från Svärta in till stan. Raksträckor, öppna landskap och ständig blåst är vad som kännetecknar denna sträcka. Nu kändes det direkt tråkigt, så jag lade in en hög växel och trampade på i hög hastighet för att komma hem så fort som möjligt.
 
Hem kom jag och med stela ben valde jag hissen upp till lägenheten. Klockan var nu 17:00 och en dagstur i kulturens tecken var till ända.
 
Man kan säga att det var en kultur tur med lite tur. Vädret var så bra man kunde önska sig (lite för mycket blåst på sina ställen), jag gjorde det jag planerat i flera år, jag fick se det jag aldrig tidigare sett och det jag tidigare hade sett fick jag tid att utforska lite närmare, jag kände mig nöjd med dagen (trots öm bak och stela ben) och ett stort antal kalorier hade lämnat kroppen.
 
Nu har jag gjort denna tur och täker inte göra om den, åtminstone inte på cykel.
 
I första inlägget om cykelturen prövade jag er nyfikenhet med en hint om antalet mil jag cyklade.
 
Svaret är att turen tog 10,5 timmar (inklusive alla stopp) och sträckan jag cyklade var 10,5 mil lång. Nu råkade jag fibbla med cykeldatorn, så att uppmätt sträcka försvann, så det blev en manuell mätning på denna suveräna webbsida, så 10,5 mil får ses som plus-minus någon kilometer.
 
Nu har jag gjort detta. Nu är det din tur....


Kommentarer
Björn

Bra jobbat....
Kul läsning o fina bilder för en som har varit en hel del i dessa trakter, framförallt Tystberga då förstås.

Tror kanske inte jag gör om din bedrift då sträckan Tullportsgatan - Kullbergs Kontorsvaror gör sig påmind i de bakre regionerna :-/

Svar: Du får ta samma sträcka i bil och förbättra dina fotokunskaper :)
Stefan

2015-08-03 @ 13:14:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0