Bycycle Race

En dag när jag gick på stan och såg en cykel som sett sina bästa dagar, fick jag uppslaget till ett blogginlägg om cyklar.
 
Jag och frugan har valt bort bil och använder oss istället av cykel när vi ska någonstans på lagom långt avstånd. Ja, jag tar förstås gärna cykeln och trampar iväg längre sträckor, utrustad med matsäck och kamera. Ni som följt denna blogg, har läst ett antal inlägg från mina utflykter.
 
Precis som med allt, har också cyklarna ni ser på stan en historia.
 
Tveklöst har ägarinnan till den här cykeln ett speciellt förhållande till sin ägodel och förmodligen ses den över en eller flera gånger per år. En välskött cykel helt enkelt.
 
 
Ägaren till den här cykeln hade förmodligen inte samma omtanke om sitt fordon som ägarinnan på bilden ovan. Varför den stod övergiven, lutad mot en barack vid Perioden vet bara den som sist satt på sadeln. Kanske vi här ser ett stöldgods. Cykelstölder är tyvärr en allt vanligare företeelser och en som drabbats är min fru som för några år sedan fick gå hem från tågstation efter att någon skitstövel ansåg att han/hon hade rätt till den utan att betala.
 
 
Att ha sin cykel stående i närheten av välbesökta områden som buss- och tågstationer är ett lotteri. Det är nog inte bara frugan som fått se sin cykel försvinna här och så är det också vanligt att parkerade cyklar vandaliseras. Varför, är den givna frågan. Varför kan man inte bara låta andras ägodelar vara ifred? Är det för mycket begärt?
 
 
Sedan finns det de som tröttnar på cykeln när den plötsligt går sönder och helt enkelt parkerar den på plats och låter den stå där tills någon förbarmar sig. Jag har själv burit en trasig cykel på axlarna i ett par kilometer och jag kan lova att den svordom inte är uppfunnen som jag inte använde mig av och visst var det lockande att kasta eländet i någon buske eller varför inte i ån? Nu gjorde jag inte det och dumt var det, för det visade sig att den inte gick att laga. Den enkla vägen tog däremot ägaren till cykeln med detta skeva hjul.
 
 
Sedan finns det cyklar som används till reklam för något konditori eller någon restaurang...
 
 
...och andra med smak för det konstnärliga hissar upp cykeln i ett träd.
 
 
Själv låter jag cykeln stå i cykelförrådet fram till vårkanten. Det är lagom långt till jobbet för en promenad och lusten att ta cykeln på en långtur finns inte. Att ha cykeln i ett förråd har sina sidor. De som har svårt att låta andras ägodelar vara ifred, har en förkärlek att sno just cyklar...även de som står låsta i ett låst cykelförråd och i vårt förråd har vi haft både stölder och försök till dem. Den senaste tiden har vi klarat oss från detta. Kanske för att hyresvärden har bytt ut låset och använder sig av ett nytt nyckelsystem, eller så kan det bero på att vissa individer i fastigheten har ögonen på sig.
 
I dagar som dessa är det förövrigt ganska vanskligt att cykla. Sandar man cykel- och gångvägar med vasst grus som sedan fryser fast i asfalten, är det som gjort för punkteringar. En jobbarkompis fick punktering tre gånger på fem dagar, så nu låter han cykeln stå och det är det nog många som gör. Den här synen är tyvärr ganska vanlig den här årstiden.
 
 
Som sagt, har varje cykel sin historia och den hugade skulle säkert kunna skriva en hel bok om allt som cykeln och dess ägare varit med om, eller så kan man skriva en låt om cyklar.
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Cyklar kan vara ganska snygga och prydande. Pryd får man däremot inte vara när man tittar på den hiskeliga musikvideon av Queen. Ok, långt ifrån den bästa av deras låtar, men hur fasen tänkte de när videon skulle göras...?!? Och hur tänkte tjejerna som är med i videon?

Nåväl, att äga en cykel och ha den placerad inne i centralorten har jag sluppit. Misstänker att stölderna tyvärr är vanliga. Hur ofta har man inte sett cyklar slängda både här och där? De stjäls och dumpas efter ett tag.

Ett intressant inlägg med ett något udda tema som jag gillar. Kul idé och bra genomfört!

Svar: Kan hålla med om att videon luktar 80-tal. Idag hade dem inte funkat av kända skäl.
Jodå, cykelstölder är vanliga. Har en vän som cyklade ner på stan i somras för att göra ett kort ärende i bokhandeln. Två minuter var han inne och när han kom ut var cykeln borta. Visserligen låste han den inte, men vad f*n....
Stefan

2015-12-10 @ 21:36:02
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0