Julmarknad i stan

Söndagens julmarknad på Stora Torget i Nyköping går väl inte till historien som den där julstämningen spred glädje och ljus. På morgonen stod regnet som spö i backen och kvicksilvret i temperaturmätaren orkade nätt och jämt över 5-strecket.
 
Lagom till julmarknadens öppnande slutade regnet dock att falla och lite blått skymtade bland alla gråa moln. Många hade letat sig ned på stan och ju mer klockan blev, ju fler besökare syntes bland stånden.
 
 
Som sagt, någon direkt julstämning infann sig inte, men folk var glada och ilade fram mellan stånden som var befriande fria från allt det krimskrams som säljs på samma torg under festdagarna. Precis som på Öster Malmas julmarknad förra söndagen, inhandlades lite korvar i form av salami med chili, armagnac och fikonsmak. De sägs smaka gott till öl och det ska snart bli upp til bevis.
 
Det fanns inget större intresse i att vandra runt allt för länge i kylan och därför blev bilderna som skulle föreviga marknaden ganska vardagliga, men som jag brukar säga. En bild som beskriver den vardagsscen man upplever är ofta intressantare än en bild där fotografen riggat upp dyr utrustning och knäpper hundratals bilder för att hitta en som han/hon är nöjd med.
 
...fast å andra sidan strävar jag också efter mer experimentlusta och den där unika bilden ingen annan tagit. Fast det får bli en annan gång.
 
 
Tänk vad lite snö hade gjort ändå.


Kommentarer
Lasse Jansson

Skyltsöndagen är ett fenomen jag inte deltar i. Det var många år sedan jag gjorde mig besväret att ta mig in till stan för detta. På sätt och vis vill jag ändå att den ska finnas och vara startpunkten för julbestyren. Nu är det inte så, julkommersen börjar lååångt innan denna söndag.

Givetvis hade skyltsöndagen blivit stämningsfullare med kyla och snö. (Det känns dock avlägset.) Och bilderna hade blivit roligare att ta med "rätt" förutsättningar. Jag ger dig absolut rätt i att bilderna har ett värde ur ett dokumentärt perspektiv. Det är dessutom alltid trevligt att ta del av bilder från Nyköpings vackra torg!

Svar: Jag minns när mina föräldrar tog oss barn in till julskyltningen nere i gamla Näckrosens garage. Visst kände man bensinångor och avgaser mellan glögg- och korvlukt, men det kändes ändå mer stämningsfullt än idag.Kanske berodde på att man var barn :)
Stefan

2015-12-03 @ 10:46:58
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0