På tur runt Svansta

Det var i söndags jag tog en riktigt lång promenad när dagen ännu var ung och relativt molnfri. Min plan var att gå till Svansta för att föreviga träningen på motorcross-banan.
 
Jag hade givetvis kameran runt axeln i händelse av att något intressant skulle visa sig. Började redan vi det gamla ödetorpet vid Olstorp. Idag ser det ut som ett övergivet ruckel, men färska bilspår visar att någon åkt till och från stället. Vem? Varför?
 
 
Strax efter torpet passerar den lilla grusvägen under motorvägen och vattendropparna som rann nedför taket och bildade krevader i vattenpölarna gick inte att motstå...
 
 
...och ovanför dundrade långtradare efter långtradare förbi på sin väg....ja vart?
 
 
Över det öppna landskapet vid Hagnesta svävade plötsligt ett av Ryanairs plan förbi på sin väg mot landning på Skavsta. 
 
 
Lite typiskt nog hade motorcrossförarna tagit en paus när jag kom vandrande förbi. En varm sommardag hade jag satt mig i backen och väntat, men riktigt den känslan fanns inte denna dag och sakta hade också den relativt molnfria himmlen fyllts med tunga och gråa moln, så det fick vara den här gången.
 
Strax efter motorstadion klev jag förbi ett antal träd och frestelsen att åter pröva på att skapa en "skog i rörelse" blev övermäktig.
 
Dessa kala trädstammar är fotograferade med en lagom lång slutartid under tiden som kameran sakta rör sig i riktning nedåt.
 
 
Vid den gamla grustäkten sågs en bekant skylt bakom en mur av sly och kala buskage. Vi som är lite äldre känner igen den polis som förr satt på skyltar och varnade obehöriga för att passera.
 
 
Den nya grustäkten med rester från byggnationen av Påljungshage har växt sig allt större och än idag ses maskiner göra sitt arbete.
 
 
Nu blev vädret lite ruskigare och regnet började strila. Vid infarten till NOK-stugan stod denna bil. Förmodligen parkerades den av en ägare som var lika trött på den som jag vid det här laget var på regnet.
 
 
Framåt vårkanten bär det av på samma sträcka igen, men den här gången hoppas jag kunna föreviga både motorcross- och speedwayåkare i full träning...och givetvis något av de djur som ibland springer förbi på gärdena.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Det gamla torpet är jättefint avbildat i din svartvita tolkning. Jag gillar verkligen bilden på tunneln under E4:an där lastbilarna far fram i en till synes aldrig avstannande ström på den allt mer tättrafikerade asfalten som skär genom Södermanland.

Svar: När kompisar frågar varför jag fotograferar en vanlig tunnel, så svarar jag....därför. Något annat svar kan jag inte ge, för de förstår ändå inte. :)
Stefan

2015-02-25 @ 12:32:09
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0