Kultur tur del 2

Jag fortsatte min tur längs med Trosavägen och efter några kilometer från Nynäs slott, svängde jag av vägen och tog en grusväg upp i skogen.
 
Bra grusväg ska sägas, lummigt, trollsk skog, en skön tystnad som bara bröts av fåglars kvitter. Tyvärr hade jag kameran nedpackad i väskan så jag missade rådjuret som stod i en glänta och ugglan som flög iväg när jag kom med cykeln.
 
Efter några minuters cyklande kom jag till mitt nästa stopp...
 
 
Inbäddad i lummig grönska är sågen svår att se, om man inte som jag känner till att den ligger där. Enligt informationsskylten påbörjades verksamheten redan 1678.
 
Sågen är ganska välbevarad trots sina år och ett bevis på den relativt okända verksamhet som bedrevs i skogarna runt i Nyköping.
 
   
 
Jag har passerat här flera gånger under mina år. Dels för att jag hade en släkting som ensam bodde uppe i skogen inte långt från sågen, dels för att jag vandrat Sörmlandsleden som passerar här. Ta gärna en tur någon gång. Toaletter och grillplats finns för de behövande och hungriga.
 
Dock har jag aldrig varit inne i sågen och min förhoppning var att jag kunde se sig om inne i byggnaden och visst, det kunde jag.
 
Interiören ville jag föreviga utan blixt för att fånga den i sitt rätta ljus. Därför drog jag upp ISO-värdet ganska rejält och därför är bilderna lite korninga om man granskar dem närmare. I gamla miljöer som denna passar det dock in ganska bra.
 
 
Alltid lika kul och intressant att besöka gamla miljöer som Bråfalls såg. man försöker tänka sig in i situationen hur det var på den tiden när verksamheten pågick här, men det är svårt i dessa tider när den moderna världen mer eller mindre skrattar åt den verklighet våra förfäder levde i.
 
På vägen genom skogen passerade jag den lilla stuga som min släkting bodde i och som vi besökte med jämna mellanrum. Det är svårt att sätta sig in i den verklighet den gamla kvinnan levde i och hur andra som bodde här uppe i skogen upplevde verkligheten utan el, när vägen var både sämre och smalare och ingen telefon fanns.
 
Snart var jag ute på landsvägen igen och nu bar det av mot etappmål nummer tre och nu blir det kultur...
 
...fortsättning följer...


Kommentarer
Lasse Jansson

Inget monumentalt eller spektakulärt men väldigt spännande. En bruksbyggnad och dess historia kan vindla iväg i tankebanorna, precis som du beskriver i din text. Jag gillar samtliga bilder skarpt och tycker att du lyckats väldigt bra både med exteriör- och interiörbilderna. Brusigheten gör mig inget utan snarare tycker jag att det tillför karaktär i bilderna där man vet att ljuset är svagt!

Svar: Sant Lasse, brus ger annars en extra dimension i svartvita bilder bäst.
Stefan

2015-07-30 @ 12:29:04
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0