Barnvakt

Jag tillbringade nästan en timme vid dammen framför Nyköpingshus, fascinerad av andmamman och hennes ungar. Det fina vädret gjorde förstås att jag ville utnyttja timmarna till både nytta och nöje.
 
 
De små liven hade sitt eget liv, till den nervösa mamman förtret. En var ute och sprang på gångvägen...
 
 
...en simmade iväg längs med vattenbrynet...
 
 
...och en hade stuckit iväg ut på djupare vatten.
 
 
Mamman hade fullt sjå med att kolla ungarna...
 
 
...och när de stack ut i dammen genom att smita under det uppbyggda staketet fick hon problem. Till slut insåg hon att fåglar kan flyga och flaxade över för att tillrättavisa de små busfröna som lekte ute i vattnet.
 
 
Lite förtvivlad såg hon ut när en av ungarna hade tagit sin tillflykt under en av buskarna där den stod och såg på sina syskon som simmade runt ute i dammen.
 
 
De är onekligen gulliga de små liven...
 
 
...och till allas lättnad kan jag berätta att ungarna och mamman vaggade bort i solljuset, trygga och tillfreds med livet.
 
 
...men frågan är var pappa and befann sig? Här snackar vi inte om kvoterade pappadagar och jämlikhet mellan könen. Av pappa and syntes inga spår.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Alldeles utmärkt söta små ungar. De luddiga små liven håller verkligen sin mot sysselsatt och bryr sig nog inte mycket om vilka vedermödor de utsätter henne för. Jag tycker du har dokumenterat andfamiljen på ett jättefint sätt. Jag tackar för naturupplevelsen!

Svar: Varsågod Lasse. Jo, det är fart i de små liven och det var intressant att skåda modern när hon försökte hålla koll på de små.
Stefan

2015-06-17 @ 21:37:17
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0