Valborg/1:a maj

En kall och blåsig kväll kännetecknade årets Valborg i Nyköping. Nu passerade jag ändå Vallarna på väg hem från jobbet och med kameran på axeln för säkerhets skull, kunde jag ändå föreviga tillställningen när elden precis tänts.
 
 
Det var åtskilliga hundra som slutit upp för att bevittna denna hundraåriga tradition. Alla hade nog hoppats på lite varmare väder och även lite mindre blåst. Den kraftiga vinden tog tag i både eld och rök och förvandlade omådet till en scen ur Dantes Inferno. Lite häftigt trots allt.
 
 
 
 
 
 
 
I.a maj var en liten gråmulen dag och framför allt kylslagen. De nio graderna på termometern kändes inte så. Tradition är dock tradition och traditioner ska man hålla på. Nu menar jag inte det politiska spektakel som inträffar denna dag, utan den traditionella kortege som drar genom centrala Nyköping, innan den far vidare till den stora träffen i Norrköping.
 
 
Just det, raggarnas parad. I bensinslukande bilar av olika kvalitet och utformning åker de sakta genom stan för att visa upp vad de har. Vissa av åken är både ståtliga och välskötta, andra verkar hämtade från närmaste skrot, men kul verkar de ha...trots kylan.
 
 
 
 
 
 
En kort film från årets crusing i Nyköping.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Du har några riktigt häftiga bilder från valborgsmässobrasan! Den kortege av 50-talsbilar du plåtat bjuder på några intressanta detaljer och allra bäst tycker jag nog den sista bilden är där det verkar som om personen i fråga livesänder tillställningen.

Svar: Jag hittade en film från årets cruising på Youtube och har lagt upp den på inlägget. Det är tjejen på bilden som filmar. Själv gillar jag hunden bäst...
Stefan

2015-05-03 @ 13:36:30
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0