Årets glögg

Årets glögg från Blossa heter Earl Grey och mönstret på flaskan tyder på en klar koppling till porslinsmönstret på britternas traditionella afternoon tea-servis.
 
Vi har naturligtvis provsmakat redan och om årets glögg har en smak av te ska jag låta vara osagt. Det smakade hur som helst okej och det är det viktigaste.
 
Lite experiment med kameran i min hemmagjorda studio hann göras innan flaskan korkades upp.
 
Samtliga bilder är tagna med bländarprioritet och en exponeringskompensation på -1, det sistnämnda för att göra bakgrunden mörkare i ett rum som var bara var upplyst med en fönster. Som bakgrund och underlag, användes ett svart pappersark respektive en svart skokartong.
 
På den första bilden är inställningen f/8 och 10s med automatik.
 
 
Nästa bild har inställningen f/20 och 30s med automatik.
 
 
Följande bild har också den inställningen f/20 och 30s, men här belyses flaskan med den inbyggda ficklampan på mobilen som riktas från golvet och uppåt.
 
 
På nästa bild är inställningen fortfarande f/20 och 30s, men här har jag målat ljuset i toppen på flaskan med en braständare som cirkulerades runt i snabb takt.
 
 
På den sista bilden är bländaren ändrar till f/8 och 5s med automatik. Här placerade jag mobilen med tänd ficklampa bakom flaskan.
 
 
När vädret är grått och trist, är det onekligen läge att experimentera lite i hemmet. Plocka fram dryck, mat och annan rekvisita och låt fantasin flöda. Ibland blir det bra, ibland inte, men den som aldrig provar får heller aldrig veta svaret.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0