Blött och mörkt

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har det här med kvällsfotografering fått förnyat förtroende, kanske beroende på den erbarmligt trista årstiden.
 
I går var det dags för en ny promenad, den här gången åt "andra hållet".
 
Upp på Kråkberget bar det i mörkret och givetvis var vattentornet ett givet motiv.
 
 
Därefter vände jag på kameran och insöp utsikten av vår trevliga stad. Bilden över centrum och värmeverket med lite längre slutartid och den inzoomade hamnen med kortare.
 
 
 
Nu var det egentligen dags att gå hem, för det var lite råkallt och några droppar varnade för ett stundande regn. Det blev dock inte raka vägen hem, utan en rejäl omväg över lasarettsområdet och ned mot stan. Syftet var att föreviga strålkastarljusen som följde den täta trafiken upp och nedför den branta backen in mot centrum. 
 
Det blev inte riktigt som jag tänkt, mest beroende på att det inte fanns någon riktig bra plats att placera stativet på och att den täta trafiken stockade sig p.g.a. trafikljusen vid gamla kyrkogården.
 
Mit emot kyrkogården parkedare jag mig dock och riktade kameran upp mot backen och järnvägsbron. Nu hade typiskt nog trafken glesnat betänkligt, så riktigt som jag ville blev det inte. Det tilltagande duggregnet gjorde också linsen lite fuktig, trots att jag försökte skydda den med handen. Därav de lite oskarpa stjärnformationerna på gatljusen.
 
 
Tvärs över vägen ligger kyrkogården och här tänkte jag bara snedda för att spara lite tid, men bilden på det lilla kapellet var jag bara tvungen att fota.
 
 
Nu började det dugga allt tätare och en varm dusch lockade allt mer. En bild såg jag framför mig i huvudet och den ville jag bara ta. Tyvärr blev resultatet lite som på bilden över järnvägsbron. Trafiken var inte så tät som jag hoppades och vätan grumlade linsen lite grann, men...
 
 
...det blir väl fler kvällar under den långa hösten/vintern.
 


Kommentarer
Jimmy

Kul att fler fått upp intresset för mörkerfoto, en underskattad fotokonst som ger en ny dimension av gamla väl beprövade motiv. Gillar kapellbilden extra mycket, bara en spökskugga som saknas, men det går ju att ordna... ;-)
Inlägget kröns med alltför många sanningar; råkallt, mörkt, blött och väldigt många återstående kvällar under en väldigt lång och mörk vinter, burr!

Svar: Hösten är förb...t trist och en liten mellanperiod när det gäller fotografering. Mörkerbilder eller möjligen experiment i hemmet är det som gäller några veckor till...
Stefan

2015-11-19 @ 18:38:20
URL: http://kontraster.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0