På väg till...

...hamnen den frostkalla morgonen 23 november.
 
När jag tidigt slog upp ögonen och såg ut mellan persiennerna, visades en ganska klar himmel och takpannorna på grannhuset var vita av frost.
 
Upp ur sängen, på med kläderna och ut på promenad innan frukosten väntade. Det är inte ofta man får chans att ta bilder under förutsättningar som denna. Antingen har man redan gått till förmiddagsskiftet, eller så är man för trött efter ett kvällspass dagen innan. Har man vilat ut under helgen och man inleder veckan med ett eftermiddagsskift, så erbjuds dock möjligheten.
 
Färden gick mot hamnen...förstås...och det är ofta där man finner de bästa motiven när tidiga eller sena solar speglar sig i vattnet och skapar en härlig atmosfär.
 
Lite bistert var det denna morgon och lite stela fingrar gör fotograferandet till en större utmaning. Stativet låg kvar hemma, så därför fick jag använda blixt för att bilderna inte skulle bli för suddiga. Visst, möjligheten finns att öka ISO-värdet rejält, men det kände jag inte för denna bistra morgon. Blixt i all ära, men det är svårt (nästan omöjligt) att överföra det man ser framför sig till kameran om en sådan används för utomhusbilder.
 
Nåväl, några resultat ses nedan. Nästa blogginlägg visar bilder som togs på promenaden, eller rättare sagt, omvägen hem.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Jag tycker mycket om bilden på hamnbassängen med båtarna till vänster. Sedan är de efterföljande bilderna med en eldfärgad horisont en aning mer färgglada och naturligtvis väldigt snygga de också.

Vilken tur att gryningen trots allt inte är så vansinnigt tidig den här årstiden. En morgonpromenad är en bra start på dagen, även om fingrarna blir en smula stelfrusna. :-)

Svar: Sant Lasse. Man behöver inte kliva upp före 04:00 för att fånga gryningen i sitt rätta jag. En av få fördelar med denna årstid.Personligen tycker jag att kommande blogginlägg är strået vassare.
Stefan

2015-11-27 @ 12:43:49
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0