Strålkastarljus

Del två på min kvällspromenad med kameran inställd på långa slutartider, bestod i att fånga passerande bilars strålkastare. Det är inte bara silkeslent vatten man kan åstadkomma med dessa slutartider, utan också ganska spektakulära effekter.
 
Nu är väl inte de centrala delarna av Nyköping de bäst lämpade att testa sig fram för att uppnå just denna effekt. Enkelriktade gator, avstängda gator och ganska glest med trafik utgör inte optimala förutsättningar, men jag ställde ändå upp stativet på några strategiska platser för att se vad det blev av det hela.
 
Första platsen var på den nya träbron intill Bryggeriet. Vid den här tidpunkten hade jag skruvat av de två filter som jag använde för bilderna i förra inlägget. Tidpunkten och det tilltagande mörkret gjorde att jag ändå kunde ha ganska långa slutartider, utan att bilderna frätte ut.
 
Här är trafiken väldigt gles och de fordon som ändå passerar far förbi med ganska låga hastigheter. Därav den spöklika skepnaden som den passerande skåpbilen utgör. Som ni förstår av den brusande ån som intar en mer silkeslen karaktär, är en bild som denna inte att rekommendera utan stativ. Slutartiden för denna skapelse låg på 13s.
 
 
Nästa stopp var vid Folkungabron där trafiken var lite tätare åt bägge hållen. Nu hade det mörknat ytterligare och därför gick det att förlänga slutartiden ytterligare, utan att bilarna som for förbi lämnade skepnader efter sig.
 
 
 Sista anhalten var Stadsbron där jag placerade stativet så att kameran pekade mot öster och Sparbankshuset. Den numera enkelriktade gatan visade bara fordon som åkte från mig och jag får väl skänka en tacksam hälsning till cyklisten som kom trampande med en framlyse som gav ett blått sken. Det gjorde bilden lite mer intressant.
 
 
Det vilar något magiskt över kvällsmotiv där långa slutartider gör att fordon kan passera utan att man ser dem i de färdiga bilderna. Ljuseffekterna på bilden ovan har skapats av en personbil, en skåpbil, en cykel och inget av fordonen eller dess förare syns. Ganska häftigt.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Absolut värt besväret! Snyggt och du har hittat fina bakgrunder till dina bilder. Jag gillar den sista bilden som avslöjar farthindret i höjd med Sparbankshuset, en något hackig "EKG-kurva" i de annars jämna ljusspåren.

Helt oprövat för mig. I Stigtomta far vi fortfarande runt bakom ox-kärror och på någon gammal märr... ;-)

2015-11-09 @ 16:19:35
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0