Familjedag i Tystberga

I lördags bar det av till Tystberga, orten där jag tillbringade mina första trettio år.
 
Nu skulle jag göra något som jag inte gjort på länge. Jag skulle ta bussen ut tillsammans med frugan. Det är smidigt med buss och man sitter bekvämt, vilket är bra för personer med långa ben...som jag.
 
En behaglig tripp i en i det närmaste tom buss, men vad f*n. Bussen stannade vid trafikplatsen intill E4:an och det blev att ta en promenad de två kilometrarna in till samhället. Ja, det är väl så här det ser ut med kommunikationerna till och från landsbygden i dessa dagar. Nu var det ett härligt väder, men tänk om regnet hade stått som spön i backen eller tänk om vi hade haft sällskap av ett pensionärspar med käpp som gjort något ärende inne i Nyköping.
 
Bedrövligt minst sagt och politikerna i detta land har en del att fundera över och då räcker det inte att stå och gapa "Hela Sverige ska leva" så fort det vankas valrörelse. Människor bor på landsbygden även mellan valen.
 
Nåväl, inget vi kunde påverka för stunden och visst är motion bra.
 
 
Vi var framme i samhället strax efter 10:00 och evenmanget vi skulle besöka drog inte i gång förrän 11:00. Vad gör man då på en liten ort så tidigt en lördagsmorgon i september? Ja, tack o lov hade ortens restaurang/café slagit upp portarna i förtid, så vi fick oss en god kopp kaffe med tillhörande bakverk och detta intogs på uteplatserna och hur ofta kan detta göras i Södermanland i slutet av september?
 
Restaurangen/caféet heter Röda Lyktan och har ganska nyligen öppnat. Föregångaren Le Monde råkade ut för ett rån i våras och stället har stått tomt sedan dess. Nu har det öppnat igen med ny regi och erbjuder både fika och mat med lite kinesiskt stuk och sushi. Inte många små landsbygdsorter som kan erbjuda det inte. Maten ska tydligen vara väldigt god och vi hoppas att kunna verifiera detta vid tillfälle.
 
 
 
Vi hann gå ett varv i samhället och i mitt fall, insupa lite nostalgi. Härifrån har man många minnen, de flesta trevliga, vissa vill man glömma, andra minns man med glädje.
 
Strax efter 11:00 mötte vi upp frugans dotter med familj och det gjorde vi vid ortens idrottsplats...
 
 
...där ortens idrottsförening, Tystberga GIF, arrangerade en familjedag i barnens tecken.
 
 
Nu är jag inget barn, men för min egen del var det trevligt att träffa gamla kompisar och snacka lite med dem. Det är inte alla som faller för lockelsen att flytta in till städerna och tur är väl det. 
 
Det var säkerligen en 200 besökare under tiden vi var där och dessa (barnen) kunde ägna sig åt ponnyridning, trampbilar, tipspromenad, loppis (för de vuxna) och så kunde man spela...
 
...musroulette...
 
 
...och klappa ormar. Vilken art detta är har jag ingen aning om.
 
 
Annars var det fotboll som gällde, precis som det ska vara i en förening där fotbollen varit huvudsporten i alla år, även om friidrott, cykel, bordtennis och ishockey funnits med på programmet.
 
Alla småttingar fick chansen att frotteras med ortens A-lag och spela en match mot några av lagets spelare på ett lekfullt sätt. En 5-mannamatch mellan Tystberga och Bissarna stod också på programmet. Vilka som vann? Det gjorde förstås Giffarna!
 
 
 
 
 
 
 
Jag kan redan nu lova att två av killarna i Tystberga kommer att gå långt, om intresset håller i sig. Jag ska inte nämna namnen då spelet är och ska vara på skoj i denna ålder, men vilka talanger.
 
Dagen fortsatte sedan med en match mellan Tystbergas och Malmköpings A-lag. Tyvärr var matchen flyttad till Nynäs IP, eller Bygd som man också säger. Det myckna regnandet hade gjort delar av planen vattensjuk. Giffarna förlorade, men har fortfarande känning på tredjeplatsen när en match återstår och för Malmköpings del var vinsten nödvändig för att kunna hänga kvar i serien.
 
Senare på kvällen var det också pub-kväll i Bygdegården med dans till Baccus.
 
De två sista begivenheterna avstod vi, då bussen in till stan avgick vid 14:30-tiden. Den här gången slapp vi gå ända till E4:an, när bussen vi skulle åka med tog vägen genom samhället.
 
Dock en trevlig dag och visst tusan händer det grejer också på landsbygden. Synd bara att politikerna lägger all kraft på tätorten och glömmer att också landsbygdsbor betalar skatt.
 
Tror banne mig jag ska skriva en insändare till lokaltidningen och påtala idiotin att bussen inte går ända in till samhället och orsakerna som ligger bakom detta. Eller så väntar jag till nästa val och röstar på ett parti som förstår att värna landsbygden på riktigt och inte bara i fina ord vart fjärde år.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Det såg ut som en trevlig dag ute vid Tyrsvallen. Jag var medveten om att det var familjedag eftersom jag följer Tystberga GIF på Facebook. Nu hade jag ärenden i kungliga huvudstaden i helgen så det "sket sig" med ett besök vid denna idrottsplats denna säsong. (Kommande helg avslutar div 5-herrarna på bortaplan vilket även andralaget gör med sitt div 7-spel.) Nåja, Tyrsvallen ligger nog kvar även nästa säsong, eller hur? :-)

Svar: Du hade säkert trevligare i huvudstaden av bilderna att döma :)
Jodå, Tyrsvallen ligger kvar också nästa år. Då lirar förmodligen andralaget i 6:an och förstalaget med lite tur i 4:an.

Kan bli härliga derbyn, antingen med Runtuna och Harg i 4:an eller med IFK i 5:an.
Stefan

2015-09-28 @ 22:01:23
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0