Peking

Norrköping ligger bara några få mil från Nyköping, men är för vår del en väldigt outforskad stad. Visst passeras staden på vägen söderut, nuförtiden utanför, men för bara några år sedan genom staden.
 
Det är inte bara en gång frugan och jag pratat om att ta buss eller tåg och göra ett dagsbesök i stan. I början av hösten var vi och några vänner på en spa-helg i Söderköping. På vägen hem tog vi en omväg och passerade genom Norrköpings mer centrala delar och just den dagen bestämde vi oss för att åka till vår södra grannstad under vintern.
 
7-8:e januari passade utmärkt, då det dels var mellandagar och nästan samtliga arbetskamrater hade utnyttjat sin ledighet veckan innan och efter jul. Sagt o gjort, vi bokade in oss på hotell President i närheten av centralstation och så var det bara att invänta avresan.
 
Ett gnistrande vackert Norrköping mötte oss på morgonen, med ett tunt lager av nyfallen snö, en klarblå himmel och cirka -14°. En vinter så som en svensk vinter ska vara m.a.o.
 
Innan vi checkade in var jag bara tvungen att ta denna bild av Holmen-huset som ligger granne med hotellet vi övernattade på.
 
 
Med incheckningen avklarad, var det bara att ge sig ut på upptäcktsfärd och det givna målet låg bara en kilometer från hotellet, Industrilandskapet.
 
Här har Norrköping skapat en turistmagnet som heter duga. Tack o lov, så rev man inte området som det ett tag var planerat att göra. Det man ser är en oerhört spännande miljö och ni som följt bloggen, känner till min förkärlek till gamla miljöer, allt från slott till nedlagda industrier. Muséer, butiker, restauranger, skolor och ateljéer ger liv och rörelse i det ganska stora område där det förr sjöd av liv och rörelse i de olika arbetarbyggnaderna.
 
 
Vi gick in och värmde oss på Arbetsmuseumet som ligger i det berömda Strykjärnshuset. En lättare lunch intogs innan vi besökte utställningarna i de fem våningarna. Tyvärr blev både jag och frugan lite besvikna på det vi fick se. Vi hade nog räknat med att få se lite uppbyggda miljöer från den tiden när verksamheten var i full gång, men istället möttes vi av modern konst som i.o.f.s. fyllde sin funktion för människor som intreserar sig för sådant.
 
Lite fotografier, tidningsutklipp och en och annan pinal från tiden det begav sig, var det enda som påminde om fornstora dagar. Lite synd.
 
När vi sedan kommer ut, har den blå himmelen förvandlats till en grå sörja och snön börjar falla. Vi fortsatte vår promenad längs med strömmen och insåg att den sträckan måste vara oerhört vacker under våren och sommaren. Vi gick ända bort till Rhododendron-parken och passerade café Färgargården på vägen. Idén om att resa hit i sommar tog sin början just här.
 
En svanfamilj låg intill caféet och skalpade i en liten isvak.
 
 
Här vek vi av så vi slutligen hamnade på Drottninggatan, som får sägas vara Norrköpings inre puls. Resaturanger, butiker och shoppingcenter avlöser här varandra. Inte så mycket att orda om, då centrala delarna i jämstora städer brukar se likadana ut, förutom att få städer i Sverige har spårvagn.
 
 
Eftermiddagen led mot sitt slut och vi bagav oss till hotellet för en stunds vila och en dusch innan vi letade oss ut till restaurang Pappa Grappa där kvällens mat och dryck intogs. Inte billigt, men både gott och trevligt.
 
Norrköping är känt för sin ljusfestival som äger rum i december och januari. Då tänds staden verkligen upp, men både fasta och tillfälliga verk i olika former och färger, smått som litet. Mycket vackert och just då insåg jag att ett stativ hade suttit som smäcken, men det låg kvar i hemmet och kameran fanns kvar på hotellrummet. Ni som följer mig på Instagram har sett några bilder tagna med mobilen. Är det något jag ångrar på resan, är det just denna miss...
 
En skön natts sömn, en god frukost och när frugan slappade med en bok på hotellrummet, begav jag mig ut på promenad med kameran. Skymningen var precis på väg att övergå till dagsljus, men några enstaka bilder hann jag med i alla fall.
 
 
Min promenad gick åter till Industrilandskapet, för att där ta lite fler bilder, inte minst på de detaljer man brukar missa när man känner sig lite stressad. Nu snöade det ganska ymnigt och temperaturen låg knappt under nollan, så det var kanske inga idealiska förhållanden att fota i, men...
 
 
På vägen tillbaks till hotellet tog jag en liten omväg längs med Drottninggatan ned till Kaktusparken. Några bilder blev det, innan jag begav mig in i värmen igen.
 
 
Efter lunchen var tanken att ta en promenad längs med strömmen, bort mot hamnen. Det gjorde vi förvisso, men det allt tätare snöfallet gjorde att intresset mattades av för varje steg vi tog, så vi vek av när vi anlände hamnen och begav oss upp mot centrum igen.
 
Klockan var nu cirka 13:30 och tåget till Nyköping avgick inte förrän 19:30. Att döda tiden fram till dess på stadens gallerior eller traskandes i ymnigt snöfall och kyla, kändes inte särskilt inspirerande. Av den anledningen köpte vi istället biljettet till nya Star Wars-filmen och kröp in i biovärmen under ett par timmar. En klart sevärd film om jag gillar fantasy och science fiction, vilket bloggägaren gör.
 
Tillbaks till hotellet för att hämta ut väskorna och sedan till en indisk restaurang som låg ett tiotal meter bort. Därefter travade vi de cirka 200 metrarna till järnvägsstation för att invänta avgående tåg till Nyköping.
 
Det finns mycket att se i Norrköping, helt klart. Nästa gång vi beger oss hit, och det kommer vi att göra, så blir det på sommaren och då kommer vi att nyttja uteserveringar och de sommararrangemang som staden är känd för.
 
Lite länkar som knyter an till inlägget.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Trevligt inlägg med bilder och text som lockar till ett eget besök i Norrköping. Jag har inte varit i det gamla industrilandskapet och med tanke på att jag aldrig lär mig hitta i den staden kommer jag nog inte dit heller. Någonsin.

Finns det ett centrum i Norrköping? Min erfarenhet sedan flera årtionden tillbaka är att de inte har varken handelsstråk eller torg utan endast en inomhusgalleria. Kanske därför jag föredragit Linköping som hade en trevligare stadskärna, åtminstone förr.

Nej, jag borde nog skaffa mig en modern bild av Norrköping innan jag invecklar mig för mycket i saker som jag TROR... :-)

Svar: Jag visste inte mycket om stan jag heller. Något riktigt torg såg vi inte till, men handelsstråk och gallerior finns det gott om. Promenaden vid Strömmen är nog förödande vacker på sommaren, men annars är inte Norrköping lika vacker som exempelvis Linköping, men desto mer spännande.
Industrilandskapet är lätt att hitta. Kliv av bussen eller tåget och ta sikte på Holmens.byggnaden du ser på första bilden. Är cirka 200 meter dit. Följ därefter strömmen och du är snart där.
Stefan

2016-01-13 @ 12:22:04
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0