Nymphaea...

...eller näckros som vi säger på svenska.
 
Näckrosen är Södermanlands landskapsblomma och var passar den bäst om inte i dammen framför Nyköpingshus.
 
 
Vit näckros /Nymphaea alba) är den vanligaste i vår del av Sverige.
 
 
Den Röda näckrosen är ingen egen art, utan ingår i familjen vita näckrosor och har förmodligen fått sin färg genom mutation.
 
 
Denna rosa lilla näckros har väl inte bestämt sig för om den vill vara vit eller röd.
 
 
Den Gula näckrosen (Nuphar luteum) är inte så vanlig, men finns i hela Norden utom i nordligaste delarna av Norge. Om de som finns i slottsdammen är gula näckrosor eller dess nära släkting Dvärgnäckrosen (Nuphar pumila) ska jag låta vara osagt...eller rättare sagt. Jag har ingen aning.
 


Kommentarer
Jimmy

Vansinnigt vacker blomma! Vi ska vara stolta att ha den som landskapsblomma!
Men lurig att fota, speciellt om man som vill ha den i kvällsljus för då är det kört. Den går o lägger sig (stänger sig) redan på eftermiddagen ju, lite tråkig typ... ;-)
Bra fångat (mitt på dagen!) !

Svar: Har du provat morgonljuset?Kliv upp 04:15 och börja jobba samtidigt som oss. Vackrare ljus än det man ibland får se finns inte.
Det ryktas ju att du är morgonpigg :)
Stefan

2013-08-09 @ 08:17:03
URL: http://kontraster.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0