Julskyltning

Det ljusbeklädda trädet vid Gripsholmsparken lyser upp tillvaron, även vid en gråtrist och höstlik jul som årets.
 
 
Som vanligt julskyltar Nyköpings butiker med blandat resultat. Vissa lägger ned mycket arbete, andra vill knappt få oss att tro att julen är här. Jag föredrar den förstnämnda varianten.
 
Att föreviga julskyltningen, utan att julstressade stadsbor ilar förbi och förstör alla försök, kräver att man kliver upp tidigt och ger sig ut på stadens gator. Alla med lite kunskap i fotograferingens ädla konst, vet att man vid sådana tillfälle bör använda stativ och att man gärna använder ett polfilter som tar bort reflexer i glasrutor. Att släpa runt på ett stativ som man ska sätta upp var tionde meter lockade inte denna morgon. Polfiltret åkte dock på, men allt eftersom tiden gick, tilltog också regnet, så till slut brydde jag mig inte ens om att vrida på filtret för att minimera reflexerna i butikernas pyntade skyltfönster.
 
Nåväl, några hyggliga bilder blev det väl ändå, men visst. Lite mer kyla som framkallade isblommor på fönstren och snö på fönsterblecken hade förstås gjord bilderna mer jullika och visst kunde man lagt latheten kvar hemma och släpat med sig stativet, men det kommer förmodligen en jul även nästa år.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0