Se upp för tåg

 
Söndagen den 17:e november var en strålande vacker dag, som frugan och jag utnyttjade med en långpromenad. Vi tog vägen runt Frisksportartorpet, ner förbi Blommenhof, bakom det lilla industriområde som där ligger, in på en väg vi aldrig gått och stod plötsligt framför en anläggning vi aldrig sett trots flera år i staden.
 
 
Bakom stängsel fanns denna stora anläggning där järnvägsspår leder in via breda portar. Här ligger nämligen Nyköpings gamla lokstall insprängt i berget,
 
Intill anläggningen går TGOJ:s spår som leder till Oxelösund och SSAB. När vi står där och begrundar det vi ser, dundrar det nya snabbtåget förbi på sin väg söderut.
 
 
Det känns lite som dubbla världar, för parallellt med de nya spåren där moderna tåg passerar, ligger gamla spår och vittnar om en svunnen tid. Jag måste erkänna att jag känner ett sting av spänning när jag befinner mig på platser som just vittnar om svunna tider och tankarna far inte sällan iväg till den tid när platser som denna levde upp med verksamheter som för länge sedan avvecklats.
 
 
Jag som är född och uppvuxen i Tystberga minns när ortens numera rivna järnvägsstation och perrong sprudlade av liv, när tågen stannade och när rälsbussarna tog invånarna till och från Nyköping. Det var en spännade tid, men tyvärr en tid som inte lär återuppstå när snabbtågen idag ska ta passagerarna från punkt A till punkt B på så kort tid som möjligt.
 
Många känner säkert till de gamla stationerna längs sträckan Nyköping - Tystberga, men hur många känner till och minns det stickspår som gick från järnvägsstationen i Tystberga samhälle, till Rogsta gamla grustag där full aktivitet rådde fram till tidigt 70-tal?
 
I september arrangerades en dag som jag med glädje hade bevittnat, men just denna dag låg jag på stranden I Grekland och sörplade i mig en kall Mythos. Lördagen den 7:e september firade nämligen järnvägssträckan Nyköping - Järna sitt 100-års jubileum. Här kunde man resa med ånglok som stannade vid de gamla stationerna där olika hembygdsföreningar anordnade tillställningar, exempelvis Tystbergas.
 
Säkert en trevlig och uppskattad tillställning jag missade och 200-årsjubiléet får jag av naturliga skäl aldrig uppleva.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Jag delar din förtjusning kring det som varit och när man får låta tankarna fara iväg för en stund i begrundan runt hur det kan ha sett ut. Jag måste erkänna att jag inte kände till de gamla lokstallarna bortanför Högbrunn/Nöthagen. Kul att få ta del av detta genom dina bilder!

Svar: Lokstallarna var något helt nytt för mig också. Man undrar hur många andra spännande platser i kommunen jag inte känner igen.
Stefan

2013-12-15 @ 11:20:31
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Jimmy

Sedär! Hemliga svenska rum t.o.m. i Nyköping.
Man kan som sagt undra hur många såna här bortglömda/nerstängda(?) platser det finns i vårt närområde och omvärld!? Spännande!!

Svar: Ja, spännande är det Jimmy.Än mer spännande hade det blivit om inte Securitas spärrat in området bakom stängsel och övervakningskameror.
Dock förstår jag varför när man googlat på bilder från lokstallarna. Stans klottrare och vandaler hade hittat dit.
Stefan

2013-12-15 @ 20:03:22
URL: http://kontraster.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0