Från Malmö till Prag

Vi hade sedan länge bestämt oss för att flyga till Prag med två nära vänner. När de tvingades avboka såg resan ut att inte bli av. Med semester redan inplanerad och beviljad och med en flera år gammal dröm om just Prag, satte frugan och jag oss ned för att ändå se över olika alternativ på resdagar.

Vi hittade något som såg spännande ut och tidsmässigt lämpade sig tidsperoden väl. Nu blev det inte flyg, utan buss. Vi valde mellan flera olika bolag och fastnade slutligen för skånska Tjörnarps buss. Problemet var att bussen utgick från Malmö, men med två nyfunna bekanta från stan som bjöd in oss att övernatta, så löste sig också detta...och detta vara bara början på all tur vi hade.

Sagt och gjort. På morgonen den 5:e sågs vi vandra genom Nyköping med våra väskor och med riktning tågstation. Den enda motgången vi hade på resan var att bron vid Jönåker höll på att byggas om och därför hade SJ satt in bussar mellan Nyköping och Norrköping, för vidare färd mot Malmö. Tåg är definitivt det bästa alternativet när man reser långt och ganska snart var vi framme i...

...Malmö

Här möttes vi av våra bekanta som tog oss genom staden och en liten sightseeing. Efter en god lunch på Riberborgs kallbadhus med dess underbara läge och utsikt över den kilometerlånga sandstranden och Malmös nya landmärke, Turning Torso, togs vi ut på ytterligare en färd runt Malmös sevärdheter. Läs mer om Ribersborgs kallbadhus

Det finns givetvis mycket att utforska i staden och tiden räcker inte till när man bara är på besök en eftermiddag. Att Malmö inte bara är Turning Torso, Pildammsparken, Öresundsbron och gammal bebyggelse fick vi lära oss. Att grönskan på bilden nedan till vänster kan ses mitt i ett av Malmös mer ökända områden är svårt att tro för en utsocknes och jag hade åtminstone aldrig hört talas om zigenarkyrkogården mitt i stan. En väldigt absurd upplevelse med dess oerhört påkostade, storslagna och annorlunda gravar.

Den vackra och sköna kvällen avslutades med grilla i värdparets trädgård, där bl.a. ölsmakning ingick. Herren i huset är en stor älskare av öl och brygger sin egen, så därför bjöds vi på öl med smak av bl.a. maskros, honung och lakrits (som dock var inhandlad på bolaget). Läs mer om värdens ölprojekt och lakritsölen från Charlis

Avresa på morgonen där bussen från Tjörnarp hämtade upp oss för vidare färd över bron, genom Danmark till staden Gedser varifrån färjan skulle ta oss till Tyskland och staden Rostock. Efter två timmar på ett soldränkt däck, körde bussen av båten och in på tysk mark. Första natten skulle vi övernatta i Schwartzheide, en liten sömning småstad som bestod av en genomfartsgata och inte mycket mer, men där BASF har en jättelik anläggning där nästan alla stadens invånare jobbar.

Inte så mycket att orda om alltså, men nästa anhalt på vägen till Prag var...

...Dresden

Dresden är väl ingen stad man tänker på när man hör ordet Tyskland, men staden har en gammal och spännande historia att berätta. Tyvärr förstördes den gamla och vackra bebyggelsen när de allierade bombade sönder staden under 2:a världskriget. Idag har man återuppbyggt de raserade byggnaderna med sina ståtliga palats, pampiga byggnader och vackra kyrkor. Står man på torget i staden och blickar ut över området är det svårt att tro att allt är en kopia på de byggnader som en gång omgärdade torget och Dresdens centrala delar.
Läs mer om Dresden här.

Stoppet i staden blev ganska kort, men väldigt populärt. Få av oss som reste med bussen hade varit i Dresden och fick nu uppleva en stad vi bara läst om. Den suveräna guiden, en yngre kille från Småland, har bott i staden under några år och berättade saker som man annars bara läser i faktaböcker. På väg ut ur staden tog vi en annan väg än den gängse. Vi tog en mindre och smalare väg genom utkanten av Dresden och passerade förbi gamla bebyggelser, vinodlingar, ståtliga villor som klättrade utmed de branta bergen och även guidens egen bostad som ligger i en gammal fiskeby som idag utgör den södra delen av staden. Annat än att ta en tur ut ur staden via hårt trafikerade gator och autobahn.

Snart var vi dock ute på autobahn och efter någon timmes bussresa passerade vi gränsen mot Tjeckien och in i det kuperade landskapet Böhmen. Efter en lunch i en mindre stad gick färden sedan vidare mot...

...Prag

Efter att ha installerat oss på hotellet togs vi med bussens hjälp till Strahovklostret och dess vidunderliga utsikt över Prag. Här promenerade vi också bland kyrkor, regeringsbyggnader, det kungliga palatset, den svenska ambassaden och Prag äldsta bevarade byggnad, S:t Görans basilika. Slingrande gator, den kuperade terrängen och värmen gjorde sitt till, så därför var en sval dusch och en kall öl på hotellet något efterlängtat av många. Efter middagen vankades det show, närmare bestämt "De dansande fontänerna". Till smäcktande musik, vackert ljusspel och fontäner som rörde sig efter musiken satt publiken och njöt av skådespelet i den ljumma sommarkvällen. Trötta efter resan och nöjda av dagens attraktioner var det dags att krypa till kojs.

Dag 2 inleddes med en promenad över den berömda Karlsbron och in i Gamla stan. Karlsbron man började bygga 1357 ersatte den raserade Judithbron som drogs med i de stora översvämningarna 1342. 1648 var den svenska armén i Prag och försökte ta sig över bron, men stoppades av medborgarna i Gamla stan. Än idag syns märken i bron efter den svenska armén som slipade sina bajonetter mot brofästets väggar. Tyvärr är bron idag en turistmagnet som gör det svårt att ta sig fram,samt ett tillhåll för ficktjuvar och allsköns folk som försöker leva på turisterna. På väg in i Gamla stan passerade vi den gamla judiska stadsdelen, flertalet synagogor och kyrkor, innan vi klev ut på det stora torget som bl.a. inhyser det astronomiska uret vars ursprung kan spåras till 1410, men som har sin nuvarande utformning sedan 1490 då astronomen Hanuš färdigställde den beställning han fått av rådmännen i stan.

Efter en kall öl och besök i ett par gigantiska shoppingcenter kring Vaclavplatsen, bar det hemåt till hotellet med ett stopp på en av stadens höjder där vi tillsammans med två nyfunna vänner intog lite dryck i skuggan och med en underbar utsikt över Prag som bredde ut sig långt under våra fötter.

Kvällen var sedan vikt för en flodtur på Moldau där en god buffé väntade. Värmen var slående i hytten, så svalkan på däck efter maten kändes härligt frisk, trots att det säkerligen var 23-25° under den sena kvällen. Medan båten vände och tog oss tillbaka till utgångspunkten sänkte sig mörkret sakta över Prag och kvällsbelysningen lyste upp många av stadens vackra byggnader. Åter mätta och åter belåtna med dagen, så var det dags att krypa till kojs.

Innan jag avslutar dag 2:s berättelse, måste jag berätta om en av de missuppfattningar som ibland sker när man befinner sig i annat land. Innan båten tog oss ut på Moldau slog hela gänget ned sig på en liten pub intill kajkanten. Nu var det inte öl som hägrade för undertecknad, utan den Gin & Tonic jag trånat efter hela dagen. Sagt och gjort så beställdes denna goda och svalkande dryck. När servitrisen kom med beställningen ställde hon ned en flaska med Tonic på bordet. Jaha, tänkte jag och inväntade de andra ingredienserna. De kom inte så jag påkallade servitrisens uppmärksamhet och sa att jag beställde en Gin & Tonic. Hon försvann ånyo och återkom snart med ett leende på läpparna och ställde ned ett glas med gin jämte tonic-flaskan. Nu förstod jag att hon inte riktigt förstod vad Gin & Tonic var, utan att hon tog mig på orden...gin och tonic. Därför kände jag mig inte nödgad att fråga efter is och citron, så med en flaska tonic i ena handen och en 8:a gin i den andra intogs drycken med behag...inte välbehag. En ny erfarenhet rikare och något att skratta åt.

Dag 3 och sista dagen i Prag började med ett besök på en marknad i närheten av hotellet. Marknaden hade en fantastisk livsmedelsdel där fint uppstaplade grönsaker, frukter, kryddor och charkuterier fyllde en gigantisk hall. Annars var marknaden samma typiska kaos som i alla länder och denna marknad dominerades av vietnameser som sålde krims-krams och piratkopior av kända klädesmärken. Lite väl påträngande var de också i jämförelse med de få tjecker som hade stånd på området. Inte mycket att orda om m.a.o.

Eftermiddagen var fri. Frugan och jag intog en god lunch på en av restaurangerna i parken högt över staden, för att sedan vandra tillbaks den långa vägen till Karlsbron och ytterligare en bro längre bort för att få lite fina bilder av den mest berömda bron i Prag. Vi gick över bron och hamnade på en fin gångväg längs med floden och hamnade i ett kvarter med gamla och vackra byggnader och sprang plötsligt på Franz Kafka-museet där två kissande herrar gör sina behov i en damm föreställandes gamla Tjeckoslovakien. En glass och en lång promenad senare var vi tillbaka på hotellet, lagom för att hinna duscha före den sista middagen i Prag som intogs djupt nere i källaren på en medeltidsinspirerad restaurang. Läs mer om Prag här.

Dags att så lämna Prag för hemresan som gick via...

...Berlin, där vi också övernattade.

Innan vi ankom hotellet stannade vi för en liten bensträckare i Tiergarten där ett gigantiskt monument till minne av de ryska soldater som stupade i Berlin under 2:a världskriget och gravar där 2 000 ryska soldater fått sin sista vila.

Färden bar sedan vidare genom Berlin där vi passerade den gamla gränsen mellan öst och väst ett flertal gånger. En liten del av den gamla muren passerades och vi kunde ta del av de fantastiska konstverk som pryder resterna idag. Det blir inte mycket fotograferande när man ser staden passera förbi genom bussfönstret, men man inser att Berlin inte är en stad man springer igenom under en eftermiddag. Hotellet var suveränt och nästan lite lyxigt och låg dessutom väldigt centralt och vägg i vägg med den stora shoppinggatan Kurfürstendamm. Skam den som ger sig, så frugan och jag begav oss på en lång promenad för att föreviga bilden ni ser ovan. Det ni, 40 minuters promenad ett klick på avtryckaren och 40 minuters promenad tillbaks. En god buffé, en drink i baren med några av medresenärerna och sedan i säng för att vakna pigga till hemresan. Läs mer om Berlin här.

Så var det alltså dags att resa hem igen och resan gick via Rostock där vi åt lunch och shoppade på oss lite...nja, ganska mycket dryck i Calles gränshandel. Efter ett par timmars båtresa, ett par timmar genom Danmark och över Öresundsbron så var vi tillbaks vid punkt 1, Centralstation i Malmö.

Nu var inte resan riktigt slut för oss. Cirka tre timmars väntas på stationen innan nattåget skulle avgå. Lite segt och vetskapen om 90 minuters väntan på järnvägsstationen i Norrköping kändes inte särskilt upplyftande. Vi var tillbaks i Nyköping 07.00 på morgonen och en lång resa var till ända.

För att sammanfatta det hela skrev jag i början att vår tur bara hade börjat. Jo, så var det. Den lite skeptiska inställning till bussresor jag hade innan resan var som bortblåst. Förutom turen med det otroligt fina väder som följde oss genom Europa, hade vi en helt suverän guide som lyfte resan minst ett par snäpp till, en härlig busschaufför och medresenärerna var helt underbara människor och det hela utformades till en liten familjär tillställning.

Det här gav mersmak och helt säkert är att det inte var den sista bussresa vi gör genom Europa. Läs mer om Tjörnarps bussresor här.