Gardasjön: Hemresan

Allt har ett slut, så också en trevlig utlandsresa.

Lördag morgon och vi vaknar till ett muller utan dess like. Åskknallarna avlöser varandra och förstärks när ekot studsar runt mellan bergen som omger Garda. Regnet piskar mot fönstret och fyller snart vår balkong. Snacka om avskedsfanfar...eller så ville vädergudarna mildra ångesten av hemresan till Sverige.

När vi vandrade upp mot bussen vräkte regnet ned och egentligen var det skönt, även om man blev lite blöt under det gemensamma paraply som frugan och jag samsades under. Skönt för att luften rensades på den tryckande värmen, skönt för att längtan hem inte kändes lika avlägsen.

Det bar av från Garda tidigt på morgonen och på vägen till Tyskland passerade det vackra alplandskapet revy. Vissa passade på att ta de sista bilderna av området, andra sov sig genom morgonen.

Vi passerade åter genom Österrike via Innsbruck och över Europabron jag berättade om i resans första inlägg. Fram till Nürnberg tog vi samma väg som på nedresan, men strax utanför staden svängde vi av i en mer västlig riktining. Stora köer på Autobahn gjorde att vi svängde av och körde några mil på mindre vägar och detta tjänade vi lite tid på.

Lunch intogs på ett värdshus i norra Bayern, innan vi senare på kvällen nådde Fulda och Hotel Lenz där vi skulle övernatta.

Strax efter ankomsten vankades det en trerätters middag, men innan den samlades hela resesällskapet i den vackra lilla trädgården utanför. Här bjöds det på champagne, tilltugg och ett sista mingel med gänget, detta som ett inslag i det jubileum Ölvemarks firar detta år. Trevligt.

En skön natts sömn väntade innan vi på söndagen begav oss mot Puttgarden för en kortare båttur till danska Rödby. Sent på eftermiddagen anlände vi Malmö där sällskapet skildes åt. Vid vårt hotell klev många av för att åter tillbringa en natt, resten fortsatte till terminalen där en del for vidare med anslutningsbussar och andra hoppade in i väntande bilar.

Måndag morgon och med en av anslutningsbussarna satte vi färd mot Nyköping, men...

...problemen på de stora vägarna var inte över. Utanför Helsingborg stod vi en timslång kö p.g.a. en bilolycka längre fram. Visst känns som att årets skörd av problem på stora vägar övertrasserades redan under den dryga vecka vi var borta?

På kvällen anlände vi så Nyköping och ännu en trevlig resa var över.

Vi måste åter säga att dessa bussresor runt i Europa är bättre än sitt rykte. Visst är det jobbigt att resa ibland, men inte värre än att sitta i ett flygplan i 5-10 timmar. På dessa resor sammansvetsas man också mer och man kommer betydligt närmare de man reser med.

Många trevliga människor lärde vi känna och många tips på resmål lade vi på minnet. Bl.a. fick vi en inspirerande beskrivning av cykelresor som lockar och en katalog har beställts och lästs igenom.
Redan nästa år vet vi att en ny bussresa väntar, förmodligen med Ölvermarks. Denna gång går resan till Skottland, som syrran valt till sin 50-årsdag och den sker tillsammans med ett större sällskap.

En sak är nog säker. Resan till Garda var förmodligen inte den sista vi gör och vem vet...kanske vi ses i en buss på väg ut i Europa.

Vill ni se mer bilder från resan kan ni gå in här.

Ölvemarks hittar ni här.

Jimmy

Nu har jag suttit ner och rest med er till Gardasjön och hem igen. Ett välfylligt resereportage till en idyll uppenbarligen. Min enda erfarenhet av långresor med buss var en resa till franska fjällen på träningsläger/turnering med ett hockeylag 1998 så en charterresa står på todo-listan. Ryktet är väl att det är pensionärsvarning på dylika men det kanske inte stämmer? Å andra sidan så blir man ju äldre för var dag så...
Gillar Venedigbilderna som bekräftar det man sett på film och TV, dit ska jag definitivt åka innan jag stämplar ut!

Svar: Du har samma fördomar som vi hade innan vår första bussresa. På denna låg åldern på medresenärerna mellan 13-82, merparten i åldern 45-55.Några av de piggaste och trevligaste personerna på resan var just pensionärer och gissa vilka upplevelser de hade att förmedla.

Venedig rekommenderar jag, men två varningar. Res inte dit på dagtid under sommaren. Erfarna resenärer vittnade om trängsel och hetta utan dess like. En gondolfärd är dyr, väldigt dyr.

Med på resan till Gardasjön var två personer som reste ensamma, en kvinna i 55-årsåldern och en man på dryga 50, så det funkar också, även om enkelrumstillägget ligger på några tusen.

Jag rekommenderar en bussresa och vi har redan en inplanerad till nästa år och sällskapet som då reser är i ålderskategorin ung och pigg.