ISO kontra brus

Brus är ofta en fotografs mardröm. Långa slutartider, framför allt i bilder som skapats i dåligt ljus, skapar detta brus som framför allt syns i förstoringar, men som också ibland kan ses med blotta ögat och förstöra en bild som annars kunde bli bra.
 
I våras köpte jag en ny kamera, en Nikon D7100. Ett antal nya finesser ingick i denna. Bl.a. saknar kameran det kantutjämningsfilter (lågpassfilter) som sitter framför bildsensorn i de flesta kameror. Fördelen med detta är att kameran tar skarpare bilder och ger en bättre detaljåtergivning. Autofokusen är förbättrad, likaså färgmättnaden.
 
Hur är det då med bruset, fotografens mardröm? I Nikon D7100 kan man ställa in ISO-värdet till 6 400 utan direkt synligt brus och utöver detta kan man utöka ISO-inställningen med s.k. HÖG med steg från 0,3 till 2. 2 som är det högsta värde man kan ställa in motsvarar ISO 25 600 och vad händer med bruset vid en sådan hög inställning.
 
Detta lilla ovetenskapliga test visar vad.
 
De tre bilderna är tagna i ett rum utan ljuskälla, förutom solljuset som strilar in mellan persiennerna. Samtliga tre bilder är tagna med f/5,6 och brännvid 26 mm.
 
Bild 1 togs med ISO 100 och saknar egentligen all antydan till brus, men med en oskärpa som förstör hela bilden. Slutartiden i detta fallet hamnade på 1,3 s
 
 
Bild 2 togs med ISO 6 400. Här är skärpan betydligt bättre med hjälp av den kortare slutartiden 1/80 s och bruset är knappt synligt ens vid förstoring.
 
 
Bild 3 togs då med den högsta ISO-inställning som Nikon D7100 klarar, 25 600. Här hamnade slutartiden på 1/200 s och borde gjort bilden skarpare än i föregående exempel, men här är bruset så påtagligt att man inte ens behöver förstora. Bilden är förstörd och hade detta varit en bild man tog på sin utlandsresa, vore man nog ganska besviken när man kom hem och såg bilden i datorn.
 
 
Så vad har jag lärt mig av detta. Jo, att kameror där man kan ställa höga ISO-värden är ovärderliga om man vill fotografera handhållet och motivet kräver lite högre slutartider, trots omgivningens förutsättningar. Att använda kamerans högsta möjliga ISO-inställningar är dock vanskligt, om nu inte förutsättningarna är betydligt mer gynnsamma än ett mörklagt rum med knappa ljuskällor.
 
Givetvis är ett stativ att föredra i de flesta lägen, men vem orkar släpa med sig ett sådant på stan eller till festen man är bjuden på?
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Usch, nu blir jag påmind om att jag har kamerahus med äldre årgång... ISO 6400 är inte praktiskt användbart för mig på något av husen men funkar ju utmärkt med ett nästan sprillans nytt hus som din fina Nikon D7100!

Svar: Jag minns kameror när ISO 600 utgjorde ett stort problem, så utvecklingen går snabbt framåt. ISO 25 600 som min kamera klarar har jag lite svårt att se meningen med då bruset är ganska framträdande, men det har säkert sin mening det också.
Stefan

2014-01-03 @ 12:15:51
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Leif

Tackar för informationen trots att jag inte fattade mycket. Framförallt "bruset" men jag skall fundera och testa. Nu har jag i alla fall en anledning att gräva ner mig i det jag dåligt förstå.

Svar: Det här med kameror är en konst, ungefär som att brygga öl.
Stefan

2014-01-04 @ 16:28:21
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Leif

Då sket det sig där också

2014-01-05 @ 10:36:09
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0