Spinn

Neeeej, hördes frugan utropa från köket och paniken var påtaglig.
 
En av köksblommorna visade sig ha fått spinn. Spinn, eller växthusspinnkvalster som det långa namnet lyder, är ett spindeldjur som lever på att suga ut växtsaft från växternas blad. Namnet spinn kommer från de trådfina väv som utsöndras från kvalsternas bakkroppar och som har ett syfte i att skydda spindeldjurens ägg.
 
Jag önskar jag haft mer tid att föreviga kvalstren med hjälp av makro-objektivet, men de små rackarna är både små och väldigt snabba när de rör sig bland växternas blad. Helt klart en utmaning som jag innerst inne hoppas slippa framöver.
 
Läs mer om spinn här.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0